Dialogue and criticism as the necessary requirements for the development and cooperation of pedagogic theory and practice

Authors

  • Rafał Adamczewski DSW, Wrocław

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2010.02.03

Abstract

I perceive pedagogy as a theory- and practice-oriented science, as an intellectural formation created by theoreticians and practitioners alike. If one accepts the above assumption one must also agree that both theoreticians and practitioners should focus on developing this branch of science. Such development is only possible if theoreticians and practitioners cooperate with each other and it calls for, most probably among many other things, dialogue and criticism. Dialogue must be treated as a conversation, aimed not at trying to persuade someone to accept a certain perspective but rather as an opportunity to exchange views. However, in order to protect oneself against harmful, pseudo-scientific views, seeking to monopolize the pedagogic thought, such dialogue must be supplemented with proper criticism. Proper criticism consists in accurate, content- and argument-based analysis of views or actions before they are approved of or rejected. These two requirements are, in my opinion, necessary for appropriate development and cooperation between pedagogic theory and practice, and consequently for the development of the entire branch of science.

References

Ablewicz K. (2006). Miejsce badań fenomenologicznych w poznaniu sytuacji wychowawczych. W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Bauman T. (2006). Badacz jako krytyk. W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Cyrańska E. (2001). Obecność – uczestnictwo w relacji z człowiekiem – w opiece. W: A. Olubiński (red.) Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009). Rywalizujące paradygmaty i perspektywy. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.) Metody badań jakościowych. T. I. Przekład M. Bobako. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Gnitecki J. (2006). Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, tom I, Status metodologiczny nauk społecznych. Poznań: Wydaw. Naukowe UAM.

Kunowski S. (2003). Pojęcie pedagogiki jako nauki. Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk. W: J. Kostkiewicz (red.) Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej. Zagadnienia wybrane. Stalowa Wola: Oficyna Wydaw. Fundacji Uniwersyteckiej.

Kwaśnica R. (2000). Ku dialogowi w pedagogice. W: B. Śliwerski (red.) Pedagogika alternatywna – dylematy teorii. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS, wyd. II zmienione.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2008). Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Malewski M. (1997). Andragogika i jej metodologiczne dylematy jako dyscypliny naukowej. W: T. Wujek (red.) Wprowadzenie do andragogiki. Radom: Wydaw. Instytut Technologii Eksploatacji.

Malewski M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: Wydaw. UWr.

Melosik Z. (2001). Teoria i społeczne konstruowanie rzeczywistości. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Numer specjalny.

Nowak M., Kubinowski D. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Olubiński A. (red.) (2001). Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej.Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

Rutkowiak J. (red.) (1995). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Palka S. (1999). Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków: Wydaw. UJ.

Śliwerski B. (red.) (2000). Pedagogika alternatywna – dylematy teorii. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Reut M. (1995). Krytyka, społeczeństwo, etyczność. (Filozoficzny kontekst pytania o krytyczność pedagogiki). W: J. Rutkowiak (red.) Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Reut M. (2000). Hermeneutyka i dialog. W: B. Śliwerski (red.) Pedagogika alternatywna – dylematy teorii. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Szkudlarek T. (2008). Pedagogika krytyczna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Śliwerski B. (2000). Pedagogika alternatywna – dylematy teorii. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Śliwerski B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydaw. IMPULS.

Śliwerski B. (2006). Wprowadzenie do pedagogiki. W: Pedagogika. T. 1. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP.

Witkowski L. (2007). Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa: Wydaw. IBE.

Downloads

Published

2010-12-01

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Dialogue and criticism as the necessary requirements for the development and cooperation of pedagogic theory and practice. (2010). Pedagogical Review, 2, 34-44. https://doi.org/10.34767/PP.2010.02.03