„The world of life”, that is unaware symbolic violence in future teachers’ education

Authors

  • Ryszarda Cierzniewska UKW, Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2010.02.04

Abstract

In the “world of life”, that is in the agreed definitions of significant situations for the given community, there may be buried “a hidden programme” of meanings concerning the attitude of university teachers to the future teachers. Outdistanced or simply negative attitude to dysfunctional education and “helpless” teacher can be transferred into two planes. On the one hand it may become a part of the symbolic violence exerted by the society on educational institutions and ossify a sense of helplessness, of despair or the inferiority at future learners of the pedagogic professions. On the other hand research commitment of university teachers underpinned with negative pre-assumptions may influence the results, directions of undertaken research, or simply low motivation for seeking constructive proposals.

References

Bourdieu P., Passeron J-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Tłum. E. Neyman. Warszawa: PWN.

Cierzniewska R. (2008). Kształtowanie umiejętności zawodowych w seminariach nauczycielskich Drugiej Rzeczypospolitej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Cierzniewska R. (2005). Uczony – student, wymiary idealne i realne. Pedagogika Szkoły Wyższej, 26- 27.

Czerepaniak-Walczak M. (2005a). Konsekwencje wzrostu dostępu do szkoły wyższej – janusowe oblicza dynamiki zmiany wskaźnika solaryzacji akademickiej. Pedagogika Szkoły Wyższej, 28.

Czerepaniak-Walczak M. (2005b). Pedagogika u schyłku czy u progu? Dylematy i pytania o współczesne nauki o wychowaniu i kształcenia pedagogów. W: T. Hejnicka-Bezwińska, R. Leppert (red.) Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: GWP.

Garfinkel H. (2008). Studia z etnometodologii. Tłum. A Szulżycka. Warszawa: PWN.

Giddens A. (2003). Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Tłum. S. Amsterdamski. Poznań: Zysk i S-ka.

Ginsburg M.B., Lift R.T. (1997). Ukryty program akademickiego przygotowania nauczycieli. Z. Kwieciński (red.). Socjologia Wychowania nr XIII.

Gołaszewska M. (1998). Listy o edukacji. W: L. Witkowski (red.) Forum Oświatowe 2(19).

Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – Biegłość – Refleksyjność. Toruń – Poznań: Wydawnictwo Edytor.

Habermas J. (2000). Filozoficzny dyskurs nowoczesności. Tłum. M. Łukasiewicz. Kraków: Universitas.

Habermas J. (2002). Teoria działania komunikacyjnego. T. 2. Tłum. A.M. Kaniowski. Warszawa: PWN.

Kowalik S. (1992). Praktyki dyskryminacyjne a uprzedzenia społeczne. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 1.

Kozielecki J. (2002). Transgresja i kultura. Warszawa: Edytor.

Kubiak-Szymborska E. (2005). Nauczyciele akademiccy – studenci. Między partnerstwem a pozorną stycznością. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane AB.

Kwiecińska R., Kwieciński Z. (1997). Ukryty program w procesie kształcenia nauczycieli w okresie szybkich przemian. Rocznik Pedagogiczny, 20.

Jankowska D. (2009). Kultura współbycia w rzeczywistości współczesnych uczelni. W: A. J. Sowiński, Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym. Pedagogika Szkoły Wyższej, 31.

Krasnodębski Z., Hellen K. (red.) (1993). Świat przeżywany. Warszawa: PIW.

Lewowicki T. (2007). O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa – Radom: Wydawnictwo ITE.

Lewowicki T. (2004). Pedagogika – dziesięć lat później (1994-2004) szkic o kondycji dyscypliny naukowej oraz próbach sprostania potrzebom społecznym. W: M. Dudzikowa, T. Lewowicki (red.) Rocznik Pedagogiczny. T. 27.

Malewska E. (2001). Dylematy rozwojowe szkolnictwa wyższego a pedagogika szkoły wyższej. W: Pedagogika Szkoły Wyższej, 18.

Nowak-Dziemianowicz M. (2001). Oblicza nauczyciela, oblicza szkoły. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ostrowska U. (2004). Studenci wobec godności. Między nieodzownością a kontestacją. Kraków: OW Impuls.

Poznaniak W. (1994). Stygmaty i dylematy etyczne w warunkach zmiany społecznej. W: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.) Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań– Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Schütz A. (2008). O wielości światów. Tłum. B. Jabłońska. Kraków: Nomos.

Tripp D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa: WSiP.

Witkowski L. (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. T. 1. Warszawa: IBE.

Downloads

Published

2010-12-01

Issue

Section

Research

How to Cite

„The world of life”, that is unaware symbolic violence in future teachers’ education. (2010). Pedagogical Review, 2, 47-58. https://doi.org/10.34767/PP.2010.02.04