Cognitive perspective ordinary in the context of epistemological obstacles

Authors

  • Renata Borzyszkowska UKW, Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2010.02.07

Abstract

Proposed in the discussion concerns of everyday cognitive perspective, and its outcome, ie current knowledge about the reality of education, chosen of its elements, objects. Perspective and the result is seen through the prism of the basic parameters. Are related to the training situation with his characteristic changes in the direction of cognitive perspective - towards scientific knowledge, towards erudition. Subject knowledge is situated in the context of epistemological obstacles (G. Bachelard), chosen her examples.

References

Anusiewicz J. (1992). Potoczność jako sposób doświadczania świata i jako postawa wobec świata. W: J. Anusiewicz, F. Nieckula (red.) Potoczność w języku i kulturze. Język a kultura. Tom 5. Wrocław: Wydawnictwo Wiedza o kulturze.

Bachelard G. (2002). Kształtowanie się umysłu naukowego: przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej. Przełożył i posł. opatrzył D. Leszczyński. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.

Borzyszkowska R. (2003). Wybrane potoczne ilustracje przeszkody epistemologicznej. W: M. Dudzikowa (red.) COLLOQUIA COMMUNIA Filozofia pedagogice. Pedagogika filozofii. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Borzyszkowska R. (2002). O perspektywie potocznej (w kontekście przeszkody epistemologicznej). W: M. Dudzikowa, T. Lewowicki (red.) Rocznik Pedagogiczny. T. 25. Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.

Borzyszkowska R. (2008). Wychowanie w perspektywie potocznej. W: Wokół zagadnień wychowania – aspekty teoretyczne i przyczynki empiryczne. Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, (red.) R. Wawrzyniak-Beszterda, zeszyt 12. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Cackowski Z. (1998). Przeszkody poznawcze i komunikacyjne jako warunek i pozytywna składowa poznawania i komunikowania. W: R. Mrózek (red.) Kultura – język – edukacja. T. 2. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Cackowski Z. (1992). Przeszkoda epistemologiczna. Kwartalnik Pedagogiczny, 1.

Klus-Stańska D. (2011). Oderwanie dydaktyki od pedagogiki ogólnej jako źródło jej kryzysu i znieruchomienia. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.) Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Krzychała S., Zamorska B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Laskowska E. (1992). Wartościowanie w języku potocznym. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.

Marody M. (1982). Język i wiedza potoczna w wyjaśnianiu zachowań. Studia Socjologiczne, nr 3-4.

Marody M. (1987). Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania. Warszawa: PWN.

Maruszewski T. (1986). Wiedza potoczna jako reprezentacja rzeczywistości. W: T. Maruszewski (red.) Filozofia – poznanie – psychologia. Poznańskie Studia z Filozofii Nauki, zeszyt 10. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo UAM.

Rutkowiak J. (2000). „Udomowienie” i „zadomowienie” jako kategorie krytycznego opisu relacji szkoły i domu rodzinnego ucznia. Teraźniejszość – człowiek – edukacja, 1.

Stefan W. (1988). Znaczenie wiedzy potocznej o wychowaniu w procesie studiowania pedagogiki. Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego UG. Pedagogika – Historia Wychowania, nr 16. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Trempała J. (1990). Rozwój psychiczny dziecka w warunkach edukacji równoległej. W: E. Trempała (red.) Edukacja równoległa. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju edukacji równoległej w polskim systemie oświaty i wychowania. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.

Downloads

Published

2010-12-01

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

Cognitive perspective ordinary in the context of epistemological obstacles. (2010). Pedagogical Review, 2, 89-95. https://doi.org/10.34767/PP.2010.02.07