Surprising, intriguing, unusual images of young people. An attempt to apply the concept of “Black Swans”in the pedagogy of youth
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2010.01.04Abstract
Results of research on youth have a tendency to generalizations. This phenomenon has a wider dimension. It is seen not only in the context of research on youth, however, in relation to these studies, it takes on special significance. As a result of research, more or less intended by the investigator/s is a“general picture”of generation, and form the so-called of “average young person”. This has implications for educational practice. The text is all about how the importance is of put the focus of attention of the phenomena which are located on the outskirts of the “majority” as well as about of the nonsignificant statistically data. They may take the form of microtrends, it means, that concern of a small group of people, or “Black Swan” ie phenomena improbable, impossible, in light of current knowledge about young people. The examples presented in the text are only illustrations of the application such category as: microtrend and “Black Swan”; in order to demonstrate their usefulness in the juventology.
References
Bachelard G. (2002). Kształtowanie się umysłu naukowego. Przekł. D. Leszczyński. Gdańsk: Wydawnictwo słowo obraz/terytoria.
Badania terenowe w przebraniu gimnazjalistki. Z socjolog Katarzyną Kalinowską, która przez rok udawała gimnazjalistkę, rozmawia Lidia Ostałowska, Gazeta Wyborcza, Duży Format z 27 maja 2010 r.
Bakiera L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Barber B.R. (2009). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Przekł. H. Jankowska. Warszawa: WWL MUZA S.A.
Bayard P. (2008). Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało? Przekł. M. Kowalska. Warszawa: PIW.
Cleverly J., Phillips D. C. (1986). Vision of Childhood, Influential Models from Locke to Spock, Teachers College. New York & London: Columbia University.
Czerepaniak-Walczak M. (2007). Stereotypy młodzieży: konieczność i możliwość odczarowania młodości.W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.) Wychowanie. Pojęcia-procesy-konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. 1. Gdańsk: GWP.
Debord G. (2006). Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Przekł. M. Kwaterko. Warszawa: PIW.
Fatyga B., Zieliński P. (2010) Empiryczne typologie stylów życia młodzieży po 1989 rok. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.) Wychowanie. Pojęcia-procesy-konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. V, Gdańsk: GWP.
Fatyga B., Tyszkiewicz A., Zieliński P. (2001). Skala i powody wypadania uczniów z systemu edukacji w Polsce. Raport z badań odpadu szkolnego na terenie 32 gmin. Warszawa: ISP/CBOS.
Jusiak J. (2001). O dwu sposobach analizy mitu. Mit a religia romantyczna, Kwartalnik Filozoficzny. T. XXIX. Z. 3.
Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Konwencja o Prawach Dziecka, Dz.U. z dnia 23 grudnia 1991 r.
Lutostański M. (2009). Plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży, Młodzież 2008, Raport CBOS.
Macrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M. (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Przekł. M. Majchrzak, M. Kacmajor, A. Nowak. Gdańsk: GWP.
Mannheim K. (2008). Ideologia i utopia. Przekł. J. Miziński. Warszawa: Wydawnictwo ALETHEIA.
Melosik Z. (1996). Tożsamość, ciało, władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne. Poznań-Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Penn M. J., Kinney Zalesne E. (2007). Microtrends. The Small Forces Behind Tommorow’s Big Changes, Twelve. New York, Boston.
Sady W. (2008). Spór o racjonalność naukową. Od Poinacarégo do Laudana. Wyd. RN.
Taleb N. N. (2008). The Black Swan. The Impact to the Highly Improbable. London: Penguin Books.
Young People in Changing Societies (2000). The MONEE Project CEE/CIS/Baltics, Florence.