Patterns of educational support for children from the middle class families
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2010.01.06Abstract
In the proposed text, on the basis of empirical material I reconstruct the most typical patterns of educational support for children from the middle class families. The presentation of research work I precede with draft of the most important distinctive features of parents from the polish middle class, with particular emphasis on the qualities they value in child’s upbringing and education.
References
Bauman Z. (2003). Razem. Osobno, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Beare H., Caldwell B.J., Millikan R.H. (2003). Cechy szkoły efektywnej. W: D. Elsner (red.) Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą. Radom: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr.
Cylkowska-Nowak M. (2004a). Francuskie szkolnictwo wyższe – między otwartym dostępem a selekcją elit. W: M. Cylkowska-Nowak (red.) Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej. Poznań: Wyd. Wolumin.
Cylkowska-Nowak M. (2004b). Szkolnictwo wyższe w Wielkiej Brytanii – podzielony system i selekcja. W: M. Cylkowska-Nowak (red.) Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.
Dobrodzicka G. (1999). Ewolucja wartości rodzinnych, W: L. Beskid (red.) Zmiany w życiu Polaków w gospodarce rynkowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Domański H. (2002). Polska klasa średnia. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Giza-Poleszczuk A. (2000). Przestrzeń społeczna, W: A. Giza-Poleszczuk, M. Marody, A. Rychard (red.) Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Grzeszczyk E. (2003). Sukces. Amerykańskie wzory — polskie realia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Kohn M.L. (1986). Klasa społeczna a relacje rodzice-dziecko: interpretacja zależności, W: M.L. Kohn, C. Schooler, Praca a osobowość, Warszawa: PWN.
Koop I., Lippitz W. (2003). „Moje nieczyste sumienie jest superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, W: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.) Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Leszkowicz-Baczyńska Ż. (2001). Rodzina w klasie średniej w zmieniającej się rzeczywistości (na przykładzie kategorii przedsiębiorców). W: Z. Tyszka (red.) Współczesne rodziny polskie — ich stan i kierunek przemian. Poznań: WN UAM.
Lippitz W., Heike F. (2001). Realia wychowawcze – wymagania wobec rodziny i postawa oczekiwania wobec szkoły. W: B. Śliwerski (red.) Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mach E., Mach Z. (1998). Nowe podziały i elity w polskiej szkole, W: K. Pacławska (red.) Tradycja i wyzwania. Edukacja. Niepodległość. Rozwój. Kraków.
Moore R. (2006). Socjologia edukacji, W: B. Śliwerski (red.) Pedagogika. T. 2. Gdańsk: GWP.
Murphy P.J. (2003). Kierowanie szkołą jutra: współpraca, współpraca, współpraca. W: D. Elsner (red.) Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą. Radom: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr.
Ortner S.B. (2004). Pokolenie X. Antropologia w świecie nasyconym mediami. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN.
Palska H. (2002). Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Speck O. (2005). Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szkudlarek T. (2005). „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku. W: A. Kargulowa, S. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.) Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wachowiak A. (2001). Modele życia rodzinnego przedstawicieli klas średnich. W: Z. Tyszka (red.) Współczesne rodziny polskie — ich stan i kierunek przemian. Poznań: WN UAM.