The „life-world” as the source of pedagogical knowledge

Authors

  • Jarosław Gara The Maria Grzegorzewska University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2009.02.01

Abstract

The category of “life-world” (Lebenswelt) it based on the assumption that every real and resourceful beginning is “unscientific” as far as knowledge acquisition is concerned. This category is like rehabilitation and appreciation of “pre-scientific experience”. The exposition of the meaning of “life-world” in pedagogy is closely connected with pedagogical positions of phenomenological and anthropological character. Moreover, the phenomenon of childhood is one of the key objects of interest of such research and adopting the perspective of “life-world” means entering the world children live in. This also involves discovering and learning about it thus getting to know the tasks and problems that are a part of this world. The way a child perceives the surrounding world might be compared to what can be seen in a kaleidoscope: various and constantly changing images. Therefore, pedagogical theory should rather focus on how children perceive the world, thus overcoming the anthropological perspective that is concentrated on „the world of adults”. When put into practice, this means that one should accompany the child’s development and create the atmosphere of confidence and co-operation.

References

Ablewicz K. (1999). Wiedza pedagogiczna w perspektywie fenomenologicznej. W: J. Gnitecki, S. Palka (red.) Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki. Kraków - Poznań: PTP.

Ablewicz K. (2001). Pedagogika antropologiczna, czyli pytania spoza alternatywy. W: B. Śliwerski (red.) Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XX wieku (s. 47-57). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ablewicz K. (2002). Człowiek jako metodologiczny problem pedagogiki. Horyzonty Wychowania, 1, s. 85-105.

Ablewicz K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Kraków: Wyd. UJ.

Ablewicz K. (2004). Codzienność i fenomenologia – metodologiczne uwagi pedagoga. W: S. Palka (red.) Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych (s. 301-312). Kraków: Wyd. UJ.

Ablewicz K. (2006). Miejsce badań fenomenologicznych w poznawaniu sytuacji wychowawczych. W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Impuls.

Bęben D. (2003). Perspektywy fenomenologii Hedwig Conrad-Martius i rozłam fenomenologii. W: Cz. Głombik, A. J. Noras (red.) Wokół badań logicznych. W stulecie ukazania się dzieła Edmunda Husserla (s. 156-167). Katowice: Wyd. UŚ.

Bell D. (1993). Husserl. London and New York: Routledge.

Bollnow O. F. (1983). Anthropologische Pädagogik. Stuttgart: Bern.

Bollnow O. F. (1989). The Pedagogical Atmosphere, trans. M. van Manen. Phenomenology and Pedagogy, 7, s. 5-63.

Bollnow O. F. (1993). Rozumienie krytyczne. W: Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki. Tłum. G. Sowiński (s. 163-178). Kraków: Wyd. Naukowe PAT.

Filek J. (2001). Fenomenologia wychowania. W: J. Filek, Filozofia jako etyka (s. 82-120). Kraków: Wyd. Znak.

Gurwitsch A. (1989). Problemy świata przeżywanego. W: Z. Krasnodębski (red.) Fenomenologia i socjologia (151-160). Warszawa: PWN.

Huebner D. (1984). The Rearch for Religious Metaphors in the Language of Education. Phenomenology and Pedagogy, 2 (2), s. 112-123.

Husserl E. (1993). Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia. Tłum. J. Sidorek. Warszawa: Fundacja ALETHEIA.

Ingarden R. (1974). Wstęp do fenomenologii Husserla. Warszawa: PWN.

Ingarden R. (1998). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Krüger H.-H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Tłum. D. Sztobryn, Gdańsk: GWP.

Langeveld M. J. (1961). Naukowy charakter pedagogiki. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, s. 83-90.

Langeveld M. J. (1983). Reflections on Phenomenology and Pedagogy. Phenomenology and Pedagogy, 1(1), s. 5-10.

Langeveld M. J. (1984). How Does the Child Experience the World of Things? Phenomenology and Pedagogy, 2(3), s. 215-223.

Langeveld M. J. (1987). What is the Meaning of Being and Having a Father? Phenomenology and Pedagogy, 5(1), s. 5-21.

Lippitz W. (1986). Understanding Children, Communicating With Children: Approaches to the Child Within Us, Before Us, and With Us. Phenomenology and Pedagogy, 4 (4), s. 56-65.

Lippitz W. (1990). Ethics as Limits of Pedagogical Reflection. Phenomenology and Pedagogy, 8, s. 49-60.

Lippitz W. (2005). Różnica i obcość. Studia fenomenologiczne w obrębie nauki o wychowaniu. Tłum. A. Murzyn. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Loch W. (1986). Possibilities of the Father Role. Phenomenology and Pedagogy, 4(3), s. 66-77.

Meyer-Drawe K. (1986). Kaleidoscope of Experiences: The Capability to be Surprised by Children. Phenomenology and Pedagogy, 4 (3), s. 48-55.

Meyer-Drawe K. (1997). Education. W: L. Embree (eds.) Encyclopedia of phenomenology (s. 157-162). Dordrecht/ Boston/ London: Kluwer Academic Publishers.

Patočka J. (1993). Filozofia kryzysu nauki według Edmunda Husserla i jego koncepcja fenomenologii „świata przeżywanego”. Tłum. J. Zychowicz. W: Z. Krasnodębski, K. Nellsen (red.) Świat przeżywany (s. 25-47). Warszawa: PIW.

Pulkowska M. (1979). Otto Friedrich Bollnow – filozof zaufania do świata. Znak, 11, s. 1179-1187.

Spiegelberg H. (1994). The Phenomenological Movement. A Historical Introduction, Dordrecht/ Boston/London: Kluwer Academic Publischers.

Waldenfels B. (1993). Pogardzona doxa. Husserl i trwający kryzys zachodniego rozumu. Tłum. D. Lachowska. W: Z. Krasnodębski, K. Nellsen (red.) Świat przeżywany (s. 103-129). Warszawa: PIW.

Waldenfels B. (1999). Fenomenologia z punktu widzenia ejdetycznego, transcendentalnego i strukturalnego. W: S. Czerniak, J. Rolewski (red.) Studia z fenomenologii niemieckiej (s. 73-99). Toruń: Wyd. UMK.

Waldenfels B. (2003). Zradykalizowane doświadczenie, tłum. A. Przyłębski. Fenomenologia, 1, s. 31-34.

Downloads

Published

2009-11-27

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

The „life-world” as the source of pedagogical knowledge . (2009). Pedagogical Review, 2, 5-19. https://doi.org/10.34767/PP.2009.02.01