How consumption became the central point of our identity

Authors

  • Urszula Kluczyńska Poznan University of Medical Sciences

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2009.02.02

Abstract

The aim of this article is to describe the changes of consumption patterns and their influence on moulding identity. The article demonstrates how consumption emerged and developed. For that purpose the analysis of G. McCraken and N. McKendrick were studied. What is more, the author described the main mechanisms and factors which influenced the development of consumption society to demonstrate how the changes of consumption modify the way of constructing identity. Two systems of consumption: “patina” and “fashion” were presented to illustrate the main idea of the article.

References

Baudillard J. (2000). The System of Object. London-New York: Verso.

Bell D. (1998). Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa: WN PWN.

Bogunia-Borowska M., Śleboda M. (2003). Globalizacja i konsumpcja – dwa dylematy współczesności. Kraków: Universitas.

Chaney D. (1996). Lifestyles. London: Rutledge.

Czerwiński M. (1976). Pojęcie stylu życia i jego implikacje. W: A. Siciński (red.) Styl życia. Koncepcje i propozycje. Warszawa: PWN.

Dauglas M., Isherwood B. (1979). The World of Good: Thowards an Anthropology of Consumption, London: Allen Lane.

Debord G. (1998). Społeczeństwo spektaklu. Gdańsk: Słowo/obraz/terytoria.

Featherstone M., Van Raaij F., Schwartz S. H., Bilsky W. (2001). Zachowania konsumenta. W: M. Lambkin, G. Foxall, F. Van Raaij, B. Heilbrunn (red.) Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie. Warszawa: WN PWN.

Godzic W. (1996). Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej. Kraków: Rabid.

Jacyno M. (1997). Iluzje codzienności teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.

Kłoskowska A. (1990). Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego. W: P. Bourdieu, J.- C. Passeron. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: WN PWN.

Kołakowski L. (2005). Obecność mitu. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Krajewski M.(1997). Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego. Kultura i Społeczeństwo, 3.

Łagoda J. (2002). Zbiór obcych czy efemeryczna wspólnota. Refleksje nad typem człowieka w kontekście kultury konsumenckiej. W: W. Godzic, A. Fulińska, M. Filiciak (red.) Kultura popularna. Kraków: Rabid.

Makowski G. (2003). Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Warszawa: Trio.

McCraken G. (1988). Culture and Consumption – New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities. Bloomington: Indiana University Press.

McKendrick N., Brewer J., Plumb J. H. (1982). The Birth of a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth Century England. Bloomington: Indiana University Press.

Poynor R. (2001). Obey the Giant. Life in Image World. London: August.

Ritzer G. (2001). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.

Ritzer G. (2003). Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.

Simmel G. (1980). Filozofia mody. W: S. Magala (red.) Simmel. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Strinati D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Veblen T. (1998). Teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.

Downloads

Published

2009-11-27

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

How consumption became the central point of our identity. (2009). Pedagogical Review, 2, 20-31. https://doi.org/10.34767/PP.2009.02.02