The upbringing towards freedom and in freedom. The category of androgyny as the chance for genuine authocreation

Authors

  • Marta Doroba-Sawa University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2009.02.03

Abstract

The author of this article attempts to diagnose what is the legitimacy and condition of freedom in educational process, with reference to specificity and rules imposed by multidimensional and constantly expirating and evolving/fluctuating social and cultural (also inter- and transcultural) reality. The author believes that the only way to implement the freedom ideal on the field of upbringing and education is to make it a holistic imperative, clearly reflected on all levels of the complex socialization influences and educational process (from teachers’ personal theories and hidden curriculum to teaching programmes). Such understanding of freedom should enable young people to construct their authentic identity – independently of postpatriarchal regimes – to reach their individuality in accordance with subjective predispositions, needs, possibilities and aims. As the strongest restrictions during the socialization and educational processes are imposed on sex/gender identity the article focuses on the presence – or rather invisibility – of androgyny in the areas of contemporary interdisciplinary theoretical discussions and educational practise.

References

Badinter E. (1993). XY tożsamość mężczyzny. Warszawa: Wydawnictwo WAB.

Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: WN PWN.

Benner D. (2006). Pedagogika ogólna. W: B. Śliwerski (red.) Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu. T. 1 (s. 115-193). Gdańsk: GWP.

Berner H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne. W: B. Śliwerski (red.) Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu. T. 1 (s. 195- 277). Gdańsk: GWP.

Brannon L. (2002). Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni, podobni czy różni. Gdańsk: GWP.

Buczykowski A. (1997). Dwa różne światy, czyli jak socjalizuje się dziewczynkę i chłopca. W: J. Brach-Czaina (red.) Od kobiety do mężczyzny i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Butler J. (2003). Imitacja i nieposłuszeństwo płciowe. Przegląd Filozoficzno-Literacki, 1(3), s. 89-109.

Drożdż A. (2000). Mity i utopie pedagogiczne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Fromm E. (2002). Miłość, płeć i matriarchat. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Głuszek M. (2000). Mit o Androgonie we współczesności. Redefinicja tradycyjnego pojęcia kobiecości i męskości. Nieopublikowana praca magisterska. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Górniewicz J. (2000). Teoria wychowania w zarysie. Biskupiec: Wydawnictwo „Gryf”.

Iwasiów I. (2004). Gender dla średnio zaawansowanych: wykłady szczecińskie. Warszawa: Wydawnictwo WAB.

Judycki S. (2005). Wolność i wychowanie. W: P. Dehnel, P. Gutowski (red.) Filozofia a pedagogika: studia i szkice (s. 56-65). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Kalinowska E. (1995). Wizerunki dziewcząt i chłopców w podręcznikach szkolnych. Kwartalnik Pedagogiczny, 1-2, s. 219-153.

Kawula S. (2004). Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

Kluczyńska A. (2001). Męskość, kobiecość, androginia. Niebieska Linia, 4.

Kolberg L., Mayer R. (2000). Rozwój jako cel wychowania. W: Z. Kwieciński (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji (s. 21-65). Warszawa: Wydawnictwo IBE.

Kopciewicz L. (2003). Polityka kobiecości jako pedagogika różnic. Kraków: „Impuls”.

Kopciewicz L. (2005). Kobiecość, męskość i przemoc symboliczna. Kraków: „Impuls”.

Lipsitz-Bem S. (2002). Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP.

Łaciak B. (1995). Dziewczynki i chłopcy w relacjach społecznych. Kwartalnik Pedagogiczny, 1-2, s. 283-299.

Łobocki M. (2005). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: „Impuls”.

Marody M., Giza-Poleszczuk A. (2004). Przemiany więzi społecznych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Melosik Z. (2005). Pedagogika postmodernizmu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika: podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 452-464). Warszawa: PWN.

Melosik Z. (2003a). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań.: Wydawnictwo Volumin.

Melosik Z. (2003b). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika: podręcznik akademicki. T. 2 (s. 68-93). Warszawa: PWN.

Moir A., Jessel D. (2003). Płeć mózgu. Warszawa: PIW.

Neill S. A.(1991). Summerhill. Katowice: Almaprint.

Shields S. A. (2004). Mówiąc od serca. Płeć i społeczny wymiar uczuć. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Strykowska M. (1991). Tożsamość płciowa kobiet a ich funkcjonowanie zawodowe. Przegląd Psychologiczny, 1, s. 123-135.

Szkudlarek T., Śliwerski B. (2000). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: „Impuls”.

Szczukiewicz P. (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Śliwerski B. (2004). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: „Impuls”.

Śliwerski B. (2005). Pedagogika negatywna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika: podręcznik akademicki, T. 1 (s. 436-451). Warszawa: WN PWN

Śliwerski B. (2007). Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.) Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. T. 1 (s. 25-76). Gdańsk: GWP.

Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa-Kraków: „Impuls”.

Vedfelt O. (1996). Kobiecość w mężczyźnie. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.

Zwoliński A. (2006). Seksualność w relacjach społecznych. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Downloads

Published

2009-11-27

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

The upbringing towards freedom and in freedom. The category of androgyny as the chance for genuine authocreation. (2009). Pedagogical Review, 2, 32-43. https://doi.org/10.34767/PP.2009.02.03