Citizenship indentity in the age of globalization and the efforts of contructing it in the light of the assumptions for citizenship education curriculum – Polish and French model

Authors

  • Celina Czech Adam Mickiewicz University, Poznań

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2009.02.07

Abstract

The topic of this article focuses on the influence of the assumptions for the curriculum on citizenship education for Polish and French secondary schools, in order to mould a concept of citizenship identity. At Present the citizenship education is one of the  main educational priorities. While the aims and the content of citizenship education can be various in different countries, there are always identical areas of interest in citizenship education such as ethos of democracy. Showing the relation between the process of globalization and the development of an individual identity as well as taking part in this process are the most important issues.

References

Banach C. (2000). Edukacja przyszłości. Res Humana, 2, s. 14-17.

Barczykowska A. (2006). Ja obywatel – rzecz o tożsamości obywatelskiej Polaków (przez pryzmat koncepcji kapitału społecznego). W: A. Cybal-Michalska (red.) Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie. Poznań-Leszno: WSZH.

Bielska E. (2001). Konteksty społeczeństwa globalnego a perspektywy tożsamości. W: T. Bajkowski, K. Sawicki (red.) Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku (s. 28-38). Białystok: Wyd. Trans Humana.

Cybal-Michalska A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata: studium socjopedagogiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Cylkowska-Nowak M. (1998). Wychowanie obywatelskie we Francji. W: Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.) Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne: praca zbiorowa. Poznań, Toruń: Edytor.

Delanty G. (1999). Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PAN.

Frączek A., Dolata R., Kosełła K., Wiłkomirska A., Zielińska A. (2005). Wiedza i zaangażowanie obywatelskie polskich nastolatków (na tle porównań międzynarodowych). W: T. Gabiś, R. Zapotoczny (red.) Kształtowanie postaw obywatelskich. Wrocław: Papieski Wydział Teologiczny.

Gajda J. (2004). Wychowanie narodowe, państwowe i obywatelskie. Historia a współczesność. W: V Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny. Materiały konferencyjne. Współczesna rzeczywistość edukacyjna (praktyki) wobec radykalnych zmian świata społecznego (s. 87-108). Wrocław: DSWE i PTP.

Grzybowski P. (2001). Tożsamość globalna – kłopoty, z poszukiwaniem siebie. W: T. Bajkowski, K. Sawicki (red.) Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Wyzwania dla edukacji XXI wieku (s. 38-45). Białystok: Wyd. Trans Humana.

Kłoskowska A. (1992). Tożsamość i identyfikacja narodowa w perspektywie historycznej i psychologicznej. Kultura i Społeczeństwo, 1, s. 131-143.

Kupisiewicz C. (1999). Rzecz o kształceniu. Wybór rozpraw i artykułów. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.

Marciniak E., Mierzejewska-Orzechowska K., Szaran T. (red.) (1999). Wychowanie obywatelskie. Moduł przedmiotu wiedza o społeczeństwie. Warszawa: WSiP.

Menz M. (2006). Czy polskiej szkole potrzebna jest edukacja obywatelska? Wiadomości Historyczne, 5, s. 42-44.

Radziewicz- Winnicki A. (2004). Urbanizacja versus globalizacja. Edukacja w obliczu marginalizacji społecznej. W: V Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny. Materiały konferencyjne. Współczesna rzeczywistość edukacyjna (praktyki) wobec radykalnych zmian świata społecznego (s. 375-395). Wrocław: DSWE i PTP.

Shaw M. (1994). Global Society and International Relations. Sociological Concepts and Political Perspectives. Cambridge, Oxford: Policy Press.

Szpociński A. (1999). Inni wśród swoich. Kultury artystyczne innych narodów w kulturze Polaków. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk.

Torowska J. (2007). Edukacja obywatelska w Polsce na tle tendencji w szkołach europejskich w świetle pedagogiki kultury. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.) Edukacja. Moralność. Sfera publiczna (s. 668-675). Lublin: Oficyna Wydawnicza Verba.

Wesołowska E. A. (1997). Edukacja obywatelska we Francji. W: W. Wojdyło, M. Strzelecki (red.) Wychowanie a polityka. Tradycje i współczesność. Toruń: Wyd. UMK.

Wiłkomirska A. (2002). Zakres uwarunkowań wiedzy obywatelskiej polskich nastolatków. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, s. 34-38.

Woźniakowski J. (1999). Tożsamość, pluralizm, edukacja. Tygodnik Powszechny, 3, s. 14-17.

Żuchowska-Skiba D. (2001). Wychowanie obywatelskie w dobie globalizacji, czyli o roli szkoły w kształtowaniu postaw obywatelskich. W: W. Kojs (red.) Edukacyjne konteksty procesów globalizacji (s. 137-147). Cieszyn: Uniwersytet Śląski filia w Cieszynie.

Downloads

Published

2009-11-27

Issue

Section

Research

How to Cite

Citizenship indentity in the age of globalization and the efforts of contructing it in the light of the assumptions for citizenship education curriculum – Polish and French model. (2009). Pedagogical Review, 2, 90-101. https://doi.org/10.34767/PP.2009.02.07