Unity in diversity and difference in unity – the two-hundredth anniversary of Bronisław F. Trentowski’s birthday

Authors

  • Wiesław Andrukowicz University of Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2009.01.03

Abstract

In 2008 we commemorated the two-hundredth anniversary of B.F. Trentowski’s birthday, in that case this is an outstanding occasion to indicate a problem of topicality of his philosophical pedagogy. We are dealing here with the original philosopher and educator, however not understood and underestimated, but in a great extent of his output, able to be entered to the current discourse of humanists, particularly educators. It is splendid that what we customarily consider as postmodernism (no claims against the absolute unity) was already a subject of Trentowski’s reflection, whose output can be resolutely compared with the output of the leading representatives of postmodernism, especially Wolfgang Welsch. It turns out that distance in time not necessarily grows us away from valuable thoughts and still current solutions being an attempt of pulling the pedagogy out of the orthodox grasp, without banishing the reason and the rationality at the same time.

References

Andrukowicz W. (2006). Szlachetny pożytek. O filozoficznej pedagogice Bronisława F. Trentowskiego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe US.

Foucault M. (2002). Porządek dyskursu. Tłum. M. Kozłowski. Gdańsk: Wyd. „słowo/obraz terytoria”.

Ingarden R. (1973). Książeczka o człowieku. Kraków: WL.

Libelt K. (1967). Samowładztwo rozumu i objawy filozofii słowiańskiej. Warszawa: PWN.

Markowski M. P. (2001), Interpretacja i literatura, Teksty Drugie, 5.

Orlik M. (1996). Reakcje oscylacyjne. Porządek i chaos. Warszawa: Wyd. Naukowo-Techniczne.

Prigogine I., Stengers I. (1990). Z chaosu ku porządkowi. Nowy dialog człowieka z przyrodą. Tłum. K. Lipszyc. Warszawa: PIW.

Thom R. (1991). Parabole i katastrofy. Rozmowy o matematyce, nauce i filozofii. Tłum. R. Duda. Warszawa: PIW.

Trentowski B. F. (1844). Myślini, czyli całokształt loiki narodowej. Poznań: Wyd. Kamieński.

Trentowski B. F. (1970). Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży. Wrocław: Ossolineum.

Trentowski B. F. (1978). Podstawy filozofii uniwersalnej. Wstęp do nauki o naturze. Tłum. M. Żułkoś-Rozmaryn. Warszawa: PWN.

Welsch W. (1998). Nasza postmodernistyczna moderna. Tłum. R. Kubicki, A. Zeidler-Janiszewska. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Witkowski L. (2000). Edukacja i humanistyka. Nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa: IBE.

Witkowski L. (2001). Dwoistość w pedagogice Bogdana Suchodolskiego. Kraków: Wyd. WIT-GRAF.

Downloads

Published

2009-06-21

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Unity in diversity and difference in unity – the two-hundredth anniversary of Bronisław F. Trentowski’s birthday. (2009). Pedagogical Review, 1, 27-38. https://doi.org/10.34767/PP.2009.01.03