Functions of a teacher today. Preliminary remarks
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.02Keywords:
teacher, teacher functions, correlates of functions, infocomputerization, artificial intelligenceAbstract
In the article, I analyze the functions performed by the teacher in the educational system in 20th and 21st centuries. They changed along with the civilizational and legal progress Polish society. Breakthrough periods such as World War II, the new post – war political order, the social and political revolution after 1989, as well as technological progress, computerization of social life and artificial intelligence changed schools and teachers. Today, the teacher struggles not only with axionormative problems but also with the challenges of artificial intelligence.
References
Banach Cz. (2000). Etyka i kultura pedagogiczna nauczycieli i szkoły. Edukacja, 2, 7–20.
Banach Cz. (1997). Koncepcje i idee edukacji nauczycielskiej. Edukacja, 1, 223–236.
Banach Cz. (1998). Orientacje i koncepcje edukacji nauczycielskiej. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Dawid J.W. (1946). O duszy nauczycielstwa. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Duraj-Nowakowa K. (2002). Nauczyciel: kultura – osoba – zawód. Kielce: Wydawnictwo „Kosiński”.
Dymek-Maciejewska M. (1997). Samoakceptacja w procesie wychowania: nowe treści w kształceniu nauczycieli. Prace Naukowe. Pedagogika Politechniki Radomskiej, 2, 101–114.
Górniewicz J. (2017). Mistrz, nauczyciel, wychowawca pokoleń. Pedagogika Społeczna, 2, 9–32.
Jarczyńska J. (2016). Zaangażowanie w hazard młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej: diagnoza zjawiska i jego wybranych uwarunkowań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kamiński A. (1865). Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza. Wrocław: Ossolineum.
Klus-Stańska D. (2009). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W: D. Klus-Stańska i M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Kotarbiński T. (1987). Pisma etyczne. Wrocław: Ossolineum.
Kozielecki J. (1979). Nauka i osobowość. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Krawcewicz S. (1968). Nauczyciel i środowisko – z badań nad sytuacją i funkcją nauczycieli w środowisku. Warszawa: Książka i Wiedza.
Kupisiewicz Cz. (2006). Poczet wybitnych nauczycieli. Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora.
Kwieciński Z. (2021). Nauczyciel na gruzach starego świata. W: J.M. Łukasik, I. Nowosad i M.J. Szymański (red.), Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Leppert R. (1998). Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista (próba zarysowania pola problemowego). W: W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Białystok: TransHumana.
Merton R. (1982). Teorie socjologiczne i struktura społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nowacki T. (1978). Podstawy dydaktyki zawodowej. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Okoń W. (1988). Kształcenie nauczycieli w Polsce – stan i kierunki przebudowy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Poplucz J. (1973). Konflikty w zespołach nauczycielskich – wpływ konfliktów na funkcję pedagogiczną. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Potyrała K., Czerwiec K. i Studnicki E. (2020). Nauczyciel badacz, naukowiec, dydaktyk i refleksyjny praktyk. Kraków: Wydawnictwo Libron.
Raport o stanie i kierunkach rozwoju edukacji narodowej w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (1989). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rembowski J. (1989). Empatia: studium psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Schulz R. (1989). Nauczyciel jako innowator. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Siemieniecki B. (1998). Komputer w edukacji – podstawowe problemy technologii informatycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Siemieniecki B. (2013). Pedagogika kognitywistyczna: studium teoretyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sosnowska-Bielicz E. (2024). Typologia nauczycieli(-ek) edukacji wczesnoszkolnej – doniesienie z badań. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2, 57–73.
Sośnicki K. (1963). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Szacki J. (2005). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szmidt K. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Szmidt K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psy-chologiczne.Wołoszyn S. (1978). Nauczyciel: tradycja – współczesność – przyszłość. Wrocław: Ossolineum.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.