Perseverance in action and its significance for students’ school achievements

Authors

  • Marta Nikel Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.03

Keywords:

perseverance in action, volitional control, will, students, school achievements

Abstract

Students’ school achievements are an ongoing topic of interest, especially considering students facing learning difficulties, experiencing failures, or performing below their potential. A crucial factor in this context is perseverance in action, which involves continuing efforts under adverse conditions and directly impacts students’ ability to cope with the challenges posed by school. The purpose of this article is to describe the phenomenon of perseverance in action and its significance for students’ school achievements. Analyzing scientific studies will provide the key basis for researching student perseverance and developing pedagogical and preventive practice techniques for school-age children and adolescents. This paper examines various definitions of perseverance in action and related concepts, characterizing its features and connections to motivation. It also refers to different models and theories of perseverance, including Heckhausen’s action model, Baumeister’s self-control model, and Kuhl’s Control Theory. The author describes the mechanisms of action control and orientations (variability) in individual activities, considering their importance for student school achievements. Additionally, it outlines the profile of persistent students and those with deficits in this area. Perseverance in action is essential for consistent, goal-directed efforts, completing undertaken activities, and experiencing success. It is a critical condition for students to achieve school success and protects against failures. Research indicates that perseverant students (action oriented) have better chances of achieving educational and life success, while non-perseverant (state-oriented) struggle with persistent action and tend to have lower school performance.

References

Baumeister R.F. i Tierney J. (2013). Siła woli. Odkryjmy na nowo to, co w człowieku najpotężniejsze. Poznań: Media Rodzina.

Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Buchner C. (2004). Sukces w szkole jest możliwy. Jak pomóc dzieciom, by miały dobre osiągnięcia w szkole podstawowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Kielce: Wydawnictwo Jedność Herder.

Buczny J. i Łukaszewski W. (2008). Regulacja działań wytrwałych. Czasopismo Psychologiczne, 14(2), 131–143.

Cywińska M. (2012). Rozwijanie motywacji uczniów do nauki. Studia Edukacyjne, 20, 153–166.

Gindrich P. (2011). Psychospołeczne korelaty wyuczonej bezradności młodzieży gimnazjalnej z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (1998). Nadmierne trudności w uczeniu się matematyki: wyniki badań, ważniejsze hipotezy i profilaktyka. W: J. Łysek (red.), Niepowodzenia szkolne (s. 143–151). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kadzikowska-Wrzosek R. (2011). Wytrwałość i skuteczność działania: wpływ kontekstu sytuacyjnego i siły woli. Roczniki Psychologiczne, 14(2), 159–187.

Kadzikowska-Wrzosek R. (2013). Siła woli. Autonomia, samoregulacja i kontrola działania. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.

Kowaluk-Romanek M. (2022). Wsparcie edukacyjne postrzegane przez uczniów z trudnościami w uczeniu się o niższym poziomie poczucia kompetencji. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 41(1), 95–107. DOI: 10.17951/lrp.2022.41.1.95-107.

Łukaszewski W. i Marszał-Wiśniewska M. (2006). Wytrwałość w działaniu: wyznaczniki sytuacyjne i osobowościowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Marszał-Wiśniewska M. (1999). Siła woli a temperament. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Marszał-Wiśniewska M. (2001). Wychowawcze uwarunkowania orientacji na stan: jak można nie wykształcić silnej woli? Przegląd Psychologiczny, 44(4), 479–494.

Maruszewski T., Doliński D., Łukaszewski W. i Marszał-Wiśniewska M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1 (s. 511–649). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

McWhirter J.J., McWhirter B.T., McWhirter A.M. i McWhirter E.H. (2001). Zagrożona młodzież: ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych. Warszawa: PARPA.

Niebrzydowski L. (1972). Wpływ motywacji na uczenie się. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Nikel M. (2017). Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku szkolnym z trudnościami w nauce. [Niepublikowana rozprawa doktorska]. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Puchała W. (2009). Poziom kontroli własnego działania u młodzieży w zależności od jej samooceny oraz poczucia umiejscowienia kontroli. Psychologia Rozwojowa, 14(3), 41–51.

Rheinberg F. (2006). Psychologia motywacji. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Spionek H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Strelau J. i Zawadzki B. (2008). Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1 (s. 765–846). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Tyszkowa M. (1976). Zachowanie się dzieci szkolnych w sytuacjach trudnych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Published

2025-01-13

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Perseverance in action and its significance for students’ school achievements. (2025). Pedagogical Review, 2, 44-60. https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.03