The scientific rigor of qualitative social research projects according to the assumptions of the RADaR technique

Authors

  • Katarzyna Grzesiak-Bramańska Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.04

Keywords:

scientific rigor, research validity, qualitative social research, RADaR technique

Abstract

This text is an attempt to determine what scientific rigor is in terms of qualitative research projects and what the consequences of striving for it are. The article provides instructions on how to achieve the desired rigor by applying the assumptions of the RADaR technique – that
is, a rigorous and accelerated data reduction technique.

References

Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Banks M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barbour R. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Becker H.S. (2013). Warsztat pisarski badacza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Belgrave L.L., Zablotsky D. i Guadagno M.A. (2002). How do we talk to each other? Writing qualitative research for quantitative readers. Qualitative Health Research, 12(10), 1427–1439. DOI: 10.1177/1049732302238753.

Berthelsen C. (2024). Saving time and staying rigorous: The RADaR technique for qualitative research. Nordic Journal of Nursing Research, 44, 1–3. DOI: 10.1177/20571585241259314.

Czakon W. (2014). Kryteria oceny rygoru metodologicznego badań w naukach o zarządzaniu. Organizacja i Kierowanie, 161(1), 51–62.

Enworo O.C. (2023), Application of Guba and Lincoln’s parallel criteria to assess trustworthiness of qualitative research on indigenous social protection systems. Qualitative Research Journal, 23(4), 372–384. DOI: 10.1108/QRJ-08-2022-0116.

Fernald D.H. i Duclos C.W. (2005). Enhance your team-based qualitatve reserach. Annals of Family Medicine, 3(4), 360–364. DOI: 10.1370/afm.290.

Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Glinka B. i Czakon W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Hammersley M. i Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Herman-Krüger H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Johnson J.L., Adkins D. i Chauvin S. (2020). A review of the quality indicators of rigor in qualitative research American Journal of Pharmaceutical Education, 84(1), 138–146. DOI: 10.5688/ajpe7120.

Klichowski M. (2024). Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Klus-Stańska D. (2016). Metodologiczny status badań eklektycznych w pedagogice. Studia z Teorii Wychowania, 2(15), 45–60.

Konecki K.T. (2008). Triangulation and dealing with the realness of qualitative research. Qualitative Sociology Rereview, 4(3), 7–28. DOI: 10.18778/1733-8077.4.3.02.

Kubinowski D. (2020). Trajektorie legitymizacji naukowej innowacyjnych metod pedagogicznych badań jakościowych: badanie w działaniu, badanie przez sztukę, autoetnografia. W: J. Madalińska-Michalak i A. Wiłkomirska (red.), Pedagogika i edukacja: wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (s. 443–456). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwiek M. (2019). Kim są najbardziej produktywni polscy naukowcy? Produktywność badawcza w niezróżnicowanym i niekonkurencyjnym systemie nauki. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(2), 53–54.

Lincoln Y.S. i Denzin N.K. (2009). Epilog. Ósma i dziewiąta faza. Badania jakościowe (w) przełomowej przyszłości. W: Y.S. Lincoln i N.K. Denzin (red.), Metody badań jakościowych, t. 2 (s. 663–678). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Melentiewa J. (2017). Czytelnictwo jako narzędzie kształtowania rzeczywistości (na kanwie koncepcji noosfery Władimira Wiernadskiego. Biblioteka, 21(30), 251–258. DOI: 10.14746/b.2017.21.13.

Malewski M. (2012). Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 4(60), 29–46.

Muszyński H. (2018a). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Muszyński M. (2018b). Etapy ewaluacji badań jakościowych – perspektywa konstruktywistyczna. Rocznik Andragogiczny, 25, 187–209. DOI: 10.12775/RA.2018.12.

Nelson F. (2019). How to spot rubbish qualitative research. Zaczerpnięte 16 sierpnia 2024. Strona internetowa

Platt J. (1996). Has funding made a difference to research methods? Sociological Research Online, 1(1), 69–79. DOI: 10.5153/sro.7.

Pryszmont-Ciesielska M. (2016). Metodologiczny Hyde Park i kryzys badacza. Kulisy badań inspirowanych sztuką i performansem. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 19, 3(75), 155–165.

Rapley T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Silverman D. (2009a). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Silverman D. (2009b). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Smolińska-Theiss B. i Theiss W. (2010). Badania jakościowe. W: St. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 79–102). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Trusz S. (2020). Czy badacze jakościowi wiedzą co widzą, a osoby badane wiedzą co mówią? O jakości danych jakościowych. Studia Edukacyjne, 56, 199–219.

Watkins D.C. (2012). Qualitative research: The importance of conducting research that doesn’t ‘count’. Health Promotion Practice, 13(2), 153–158. DOI: 10.1177/1524839912437370.

Watkins D.C. (2017). Rapid and rigorous qualitative data analysis: The “RADaR” technique for applied research. International Journal of Qualitative Methods, 16(1). DOI: 10.1177/1609406917712131.

Weil S. (2008). Is there a “Legitimation Crisis” in qualitative methods? Conference essay: ESF Exploratory Workshop on Improving the Quality of Qualitative Research [31 paragraphs]. Qualitative Social Research, 9(2).

Downloads

Published

2025-01-13

Issue

Section

Research

How to Cite

The scientific rigor of qualitative social research projects according to the assumptions of the RADaR technique. (2025). Pedagogical Review, 2, 63-91. https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.04