A kindergarten and early education teacher as a key figure in the education of the youngest children in the narratives of students of pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.05Keywords:
pedagogy, child, early school education, preschool education, teacher, studentAbstract
The aim of the article is to show the role and importance of the kindergarten and early education teacher in the process of educating and supporting the development of the youngest children (from 3 to 10 years of age). Reflection on the issues raised indicates that a teacher at the early educational stage should be patient and empathetic. It is important that he is able to understand the needs and emotions of young children and respond to them appropriately. The research issues were presented in the form of the following questions: What are the main tasks of a kindergarten and early education teacher in the context of the development of the youngest children? What skills and qualities characterize an outstanding kindergarten teacher? What challenges may kindergarten and early education teachers encounter when working with the youngest children? To collect empirical material, the case study method and the problem-focused narrative interview technique were used. The research will be conducted among students of Pedagogy of the Faculty of Social Sciences of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn.
References
Anderson C.S. (1982). The search for school climate: A review of research. Review of Educational Research, 52(3), 368–420.
Borowik J. (2007). Nauczyciel jako twórca nowego ładu edukacyjnego. W: E.I. Laska (red.), Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Chase S.E. (2009). Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cieślak M. (2020). Nowe zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego we współczesnej polityce oświatowej państwa polskiego. Facta Simonidis, 13(1), 329–347.
Denek K. (2013). Znaczenie rozeznania efektywności kształcenia w jego unowocześnianiu. W: L. Pawelski (red.), O poprawę efektywności kształcenia. Szczecinek: Wydawnictwo PSNT.
Grabowska T. (2014). „Obyś cudze dzieci uczył…” – o trudnej sztuce bycia nauczycielem wczesnej edukacji dzieci. W: I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz i M. Nyczaj-Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Tom 2. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Jakubowicz-Bryx A. (2016). Wizerunek nauczyciela wczesnej edukacji w opiniach rodziców i nauczycieli. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 4(1), 7–23.
Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kłosińska T. (2014). Nauczyciel – nowator w procesie wczesnej edukacji. W: I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz i M. Nyczaj-Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Tom 2. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Nosek K. (2018). Migracja zarobkowa a poczucie jakości życia rodzin transnarodowych. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Nosek-Kozłowska K. (2021). Kompetencje kluczowe. W: M. Czerepaniak-Walczak i S. Iwasiow (red.), 6 Kalejdoskop. Współczesne pojęcia pedagogiczne. Szczecin: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Okoń W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pawelec L. (2012). Nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej. W: J. Bałachowicz i A. Szkolak (red.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian. Kraków: Wydawnictwo Libron.
Prucha J. (2006). Pedeutologia. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Tom 2. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017 poz. 1575).
Szkolak A. (2011). Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji – relacja z badań własnych. W: J. Bonar, Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wilgocka-Okoń B. (2003). Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Żuchelkowska K. (2014). Wypalenie zawodowe u nauczycieli przedszkoli. Roczniki Pedagogiczne, 6(42), 63–81.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.