Perception of students of pedagogical studies about their own mathematical education
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.06Keywords:
mathematics education, perception of mathematics, difficulties in learning mathematics, boredom, anxietyAbstract
The aim of the study was to find out how students of pedagogy perceive their own learning of mathematics. The opinions of 120 students of pedagogy in the field of early school education were surveyed. The respondents’ statements on the topic “What was my mathematical education like? What do I think about it?” were divided into five categories. The first category was a short description of how the mathematical education of the respondents proceeded through the subsequent stages of learning, the next was the nature of the subject – mathematics, the third aspect was the mathematics teacher, then – the feelings of the respondents about the
subject of mathematics or mathematics lessons and the last category – the self-assessment of students about their abilities in this subject. The presented statements of the students show that all of them perceived their school mathematical education as difficult, boring. Math lessons as schematic and stressful. On the other hand, mathematics teachers as mostly incompetent pedagogues who conduct their lessons using the same methods, conducting only frontal teaching, introducing many stressful situations during the lessons and not conducive to acquiring knowledge.
References
Baczko-Dombi A. (2017). Ucieczka od matematyki. Rekonstrukcja procesu w kontekście społecznego wizerunku przedmiotu. Edukacja, 1(140), 39–54.
Courant R. i Robbins H. (1998). Co to jest matematyka? Uzup. I. Stewart. Tłum. E. Vielrose i R. Kołodziej. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (1989). Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki? Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Kozielecki J. (1998). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Oszwa U. i Szablowska K. (2018). Edukacja matematyczna i lęk przed matematyką w percepcji młodzieży szkolnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, 31(3), 69–86.
Oszwa U. (2020). Lęk przed matematyką. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pietrasik-Kulińska K. i Szuba D. (2017). Jak wykorzystać badania społeczne w edukacji matematycznej? Warszawa: Wydawnictwo ORE.
Sawyer W.W. (1988). Matematyka nauką przyjemną. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Szmidt K. (2013). Nuda jako problem pedagogiczny. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(36), 55–69.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.