Student with High-Functioning Autism at Public School – a Case Study

Authors

  • Małgorzata Banasiak Nicolaus Copernicus University in Toruń

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.17

Keywords:

education, autism, special educational Leeds, autism spectrum disorders, Aspergers syndrome

Abstract

The article presents an individual case of a student with Aspergers Syndrome. This term usually refers to people with average intelligence and good language skills. Aspergers Syndrome or Highfunctioning autism is not considered a diagnostic unit but a term used by some doctors, psychologists and educators. Currently, there is practically no difference recognized between Aspergers Syndrome and high-functioning autism, and both terms can be used interchangeably in clinical practice. The article also deals with issues related to special interests and impediemnts of people with autism.

References

Bashe P.R., Kirby B.L. (2001). The OASIS guide to Asperger syndrome, advice, support, insights and inspiration. New York: Crown Publishers.

DSM-10, 5 Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X rewizja, t. I, 2008.

Frith U. (2005). Autyzm i Zespół Apsergera. Przeł. E. Godlewska. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Grandin T., Duffy K. (2008). Developing Talents: Careers for Individuals with Asperger Syndrome and High-Functioning Autism. Shawnee: AAPC Publishing.

Kłoda M., Pomorska K. (2016). Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2010). Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Warszawa: Fundacja Fundusz Współpracy.

Nikodemska J. (2019). Mimo ciężkiego autyzmu pokazała światu swój geniusz. „Moj umysł działa jak internetowa wyszukiwarka”. Zaczerpnięte 1 marca 2019.

Ozonoff S., Dawson G., McPortland J.C. (2015). Wysokofunkcjonujące dzieci ze spektrum autyzmu. Przeł. A. Haduła. Krakow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rynkiewicz A. (2009). Zespół Aspergera. Inny mozg. Inny umysł. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Downloads

Published

2021-01-25

How to Cite

Student with High-Functioning Autism at Public School – a Case Study. (2021). Pedagogical Review, 2, 257–270. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.17