Strategie uczenia się używane przez studentów uniwerystetów w nauczaniu na odległość
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.09Słowa kluczowe:
nauczanie na odległość, strategie czytania, e-learning, samozarządzanie kształceniem, strategie uczenia sięAbstrakt
Głównym celem naszego przeglądu jest przedstawienie strategii uczenia się stosowanych przez studentów w kontekście nauczania na odległość. Rozdziały pierwszy i drugi stanowią część teoretyczną zawierającą różne definicje strategii uczenia się i ich klasyfikacji. Drugi rozdział podsumowuje i analizuje aktualny stan teoretycznych i empirycznych koncepcji tematu strategii uczenia się, a w szczególności tematu strategii uczenia się stosowanych przez studentów w kształceniu na odległość. Trzeci rozdział, reprezentujący część praktyczną, formułuje zalecenia dotyczące praktyki pedagogicznej.
Bibliografia
Allen M. (2016). Guide to e-Learning. New Jersey: JohnWilley & Sons.
Arends R.I. (2012). Learning to Teach. New York: McGraw-Hill Companies.
Barešová A. (2011). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: VOX a.s.
Bialystok E. (1990). Communication Strategies. Oxford: Blackwell.
Braten I., Throndsen I.S. (1998). Cognitive strategies in mathematics Part II: teaching a more advanced addition strategy to an eight-year-old girl with learning difficulties. Scandinavian Journal of Educational Research, 42(2), 151–175.
Cantwell R.H., Millard Y. (1994). The relationship between approach to learning and learning strategies in learning music. British Journal of Educational Psychology, 64, (1), 45–63.
Cohen J. (2007). Interdisciplinary psychoanalysis and the education of children: Psychoanalytic and educational partnerships. In: R.A. King, P.B. Neubauer, S.l
Abramsm, A.S. Dowling (eds.), Psychoanalytic Study of the Child, New Haven: Yale University.
Czerniawska E., Ledzińska M. (1994). Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się. Warszawa: WSiP.
Czerniawska E. (1993). Swobodne i narzucone stosowanie strategii zapamiętywania a reproduktywne efekty uczenia się tekstów. Psychologia Wychowawcza, 36, 212–224.
Czerniwska E. (1998). Z prac nad polską adapatacją kwestionariusza “Wie lemst Du?” (“jak się uczysz?”) Joachima Lonpschera. Psychologia Wychowawcza, 41, 353–364.
Czerniawska E. (1999). Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się tekstów podręcznikowych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Dahl T., Bals M., Turi A.L. (2005). Are Students’ Beliefs about Knowledge and Learning Associated with their Reported Use of Learning Strategies?. British Journal of Educational Psychology, 75(2), 257–273.
Filcher C., Miller G. (2000). Learning strategies for distance education students. Journal of Agriculture Education, 41(1), 60–68.
Gavora P. (1988). Učenie se z textu a metakognitivne procesy. Pedagogika, 38(6), 661–672.
Hnilica K. (1992). Kognitivní a metakognitivní strategie autoregulovaného učení. Pedagogika, 42(4), 477–485.
Jaakkola R. (1988). Self-assessed learning styles of adult students. Adult Education in Finland, 4, 27–33.
Janík T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663.
Klement M. (2012). Teorie učení a jejich odraz v distančním vzdělávání realizovaném formou e-learningu. E-Pedagogium, 1, 61–81.
Klement M., Dostál J. (2014). Styly učení a možnosti jejich využití ve vysokoškolském vzdělávání realizovaném formou e-learningu. Journal of Technology and Information Education, 6(2), 58–67.
Knowles M.S. (1975). Self-directed learning: A Guide for Learners and Teachers. Prentice Hall/Cambridge: Englewood Cliffs.
Lewis N.J., Orton P.Z. (2006). Blending learning for business impact: IBM´s case for learning success W: C.J. Bonk, C.R Graham (eds.), Handbook of blended
learning: Global perspectives, local desingns, (pp. 61–75). San Francisco: CA: Pfeifer.
Ledzińska M. (2000). Uczenie się wykraczające poza warunkowanie. In: J. Strelau (ed.), Psychologia, 2, 117–136. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lind G., Sandmann A. (2003). Lernstrategien und Domänwissen. Zeitschrift für Psychologie, 211(4), 171–192.
Lyall R. (2005). The strategies used by distance education students when learning basic chemistry, implications for electronic delivery. Chemistry Education Research and Practice, 6(3), 150–165.
Manughbai F. (1991). The Processing Behaviors of Adult Second Language Learners and their Relationship to Second Language Proficiency. Applied Linguistics, 12(1), 268–298.
Mareš J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
McCombs B.L. (1988). Motivational skills, training: Combining metacognitive, cognitive, and affective learning strategies. In: C.E. Weinstein, E.T. Goetz, P.A. Alexander (eds.), Learning and study strategies: Issues in assessment, instruction and evaluation (pp. 141–189). San Diego: Sacademic Press.
McKeachie W.J., Pintrich P.R., Lin Y., Smith D. (1986). Teaching and learning in the college classroom: a review of the research literature. Michigan: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, University of Michigan.
Meyer D.K., Turner J.C., Spencer C.A. (1997). Challenge in a mathematics classroom: Students' motivation and strategies in project-based learning. Elementary School Journal, 97(5), 501–521.
Miller G. (1997). Studying agriculture through videotape: learner strategies and cognitive styles. Journal of Agricultural Education, 38(1), 21–28.
Miller G., Carr A. (1997). Information and training needs of agricultural faculty related to distance education. Journal of Applied Communications, 8, 1 (1), 1–9.
Moore M.G. (1989). Distance education: A learner´s systém. Lifelong Learning, 12(8), 8–11.
Morgan Ch.J., Dingsdag D., Saenger H. (1998). Learning strategies for distance learners: Do they help?. Distance Education, 19(1), 142–156.
Naiman N., Frohlich M., Stern H.H, Todesco A. (1978). The Good Language Learner. Ontario: Ontario Institute for Studies in Education.
Najvarová V. (2005). Čtenářské strategie studentů PdF MU. In: Aktuální problemy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních program (p. 242–246). Votobia: Olomouc.
Neroni J., Meijs C., Gijselaers H.J.M, Kirschner P.A, de Groot R.H.M. (2019). Learning strategies and academic performance in distance education. Learning and Individual Differences, 73, 1–7.
Nolen S.B. (1988). Reasons for studying: Motivational orientations and study strategies. Cognition and Instruction, 5(4), 269–287.
O´Malley M., Chamot A.U., Küpper L. (1989). Listening Comprehension Strategies in Second Language Acquisition. Applied Linguistics, 10(4), 418–437.
O’Malley M. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. New York: Cambridge University Press.
Oxford R.L., Park-Oho Y., Ito S., Sumrall M. (1993). Learning a language by satellite television: What influences student achievement. System, 2(1), 3, 1–48.
Oxford R.L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.