Umiejętności matematyczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.17Słowa kluczowe:
oligofrenopedagogika, umiejętności matematyczne, niepełnosprawność intelektualnaAbstrakt
Rozwijanie umiejętności matematycznych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną stanowi jeden z kluczowych celów dydaktycznych w szkole specjalnej. Celem badań w niniejszym artykule jest określenie funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie umiejętności matematycznych. W badaniu wzięło udział 63 uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Diagnozę przeprowadzono z wykorzystaniem cz. B VI z Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej. Z przeprowadzonych badań wynika, iż uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym przejawiają największe trudności w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych oraz wielkościowych. Celem praktycznym jest opracowanie wskazówek dla nauczycieli do konstruowania zajęć matematycznych rozwijających najbardziej zaburzone zdolności.
Bibliografia
Bruner A.S. (1978). Poza dostarczone informacje. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Dmitruk-Sierocińska K. (2004). Kompetencje w zakresie dziecięcego liczenia uczniów zaliczanych do lekko upośledzonych umysłowo – klasy I-III. Szkoła Specjalna, 4.
Głodkowska J. (1998). Wrażliwość edukacyjna w kształtowaniu doświadczeń matematycznych u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Planowania Strategicznego.
Goransson K., Hellblom-Thibblin T., Axdorph E. (2016). A Conceptual Approach to Teaching Mathematics to students with Intellectual Disability. Scandinavian Journal of Education Research.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (1985). Niepowodzenia w uczeniu się matematyku dzieci klas początkowych. Diagnoza i terapia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Hawlicki J. (1979). Rozwijanie uzdolnień matematycznych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Hord C. i in. (2012). Review of Academic Mathematics Instuction for Students with Mild Intellectual Disability. Education and Training Autism and Developmental Disabilites.
Jarantowski S. (1963). Nauczanie matematyki w szkołach specjalnych w klasach I–IV. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Jurzysta E.M. (2006). Koncepcja „Dziecięcej matematyki” i jej przydatność w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim W: S. Sadowska (red.), Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Toruń: Akapit.
Kamińska G. (2006). Uczenie się matematyki przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim aktywizowane osobistą motywacją. W: S. Sadowska (red.), Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (s. 189–202). Toruń: Akapit.
Kość L. (1985). Psychologiczne i psychopatologiczne założenia reedukacji dzieci z zaburzeniami zdolności matematycznych W: I. Karwot (red.), Z zagadnień trudności w uczeniu się matematyki. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Planowania Strategicznego.
Masłowska M. (2018). Uwarunkowania wykorzystania gier planszowych w rozwijaniu wybranych zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym. Niepublikowana rozprawa doktorska. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej.
Pawelec L. (2012). Rola nauczyciela w kształtowaniu pojęć matematycznych. Nauczanie Początkowe, 2, 24–33.
Pruett M. (2014). Developing mathematical understanding in students with intellectual disabilities. Innovations & Perspectives.
Rosenberg M.S. Westling D.L., McLeskey J. (2008). Primary Characteristics of students with Intellectual Disabilities. Special Education for Today’s Teachers.
Sadowska S. (2006). Ścieżka edukacyjna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – aspekty trajektorii społecznej. Szkoła Specjalna, 5.
Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E. i in. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Siwek H. (1985). Naśladowanie wzorca i dostrzeganie prawidłowości w prostych sytuacjach matematycznych i paramatematycznych przez dzieci upośledzone w stopniu lekkim. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Siwek H. (1992). Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Zarys teorii i propozycje rozwiązań metodycznych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Tkaczyk G. (2001). Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych: praca zbiorowa. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Zimny Z.M. (1989). Psychologia procesów poznawczych. Częstochowa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.