Znaczenie pracy i rozwoju osobistego nauczycieli w perspektywie etapów kariery zawodowej

Autor

  • Joanna M. Łukasik Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.06

Słowa kluczowe:

nauczyciel, praca, rozwój osobisty, etapy kariery zawodowej

Abstrakt

Praca zawodowa nauczyciela stanowi przedmiot zainteresowania wielu pedeutologów. Jednakże badania nad pracą zawodową nauczyciela w kontekście rozwoju osobistego, jak i zawodowego w perspektywie etapów kariery zawodowej należą do rzadkości. Odpowiadając na potrzeby badawcze w tym zakresie, dokonano analizy treści pamiętników pozyskanych drogą konkursową (dwie edycje) w celu uzupełnienia luk w tym zakresie badań nad zawodem i osobą nauczyciela. Wnioski z badań są ważne do wprowadzania zmian w zakresie kształcenia do zawodu nauczyciela, zaś implikacje są wytycznymi do aplikacji w tym zakresie.

Bibliografia

Butler J. (1993). From action to thought: The fulfilment of human potential. In: J. Edwards (ed.), Thinking: International Interdyscyplinary Perspectives. Melbourne: Hawker Brownlow Education.

Butler J. (1996). Professional development: Practis as text, reflection as process, and self as locus. Australian Journal of Education, 3.

Butler J. (1991). Teacher professional development: An Australian case study. Journal of Education for Teaching, 18.

Cybal-Michalska A. (2017). Prorozwojowość jako kategoria edukacyjna w świecie karier bez granic. In: S.T. Kwiatkowski, D. Walczak (red.), Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnctwo Naukowe PWN.

Dróżka W. (2002). Nauczyciele. Autobiografia pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Dróżka W. (2018). Współzależność jako kategoria funkcjonowania zawodowego nauczyciela (wprowadzenie do dyskusji). In: J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła (red.), Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość-zmiana-konteksty. Kraków: Scriptum.

Korczak J. (1987). Myśli. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lalak D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Lebuda I. (2014). Kształtowanie poczucia sukcesu nauczycieli. Kraków: NOMOS.

Łukasik J.M. (2016a). Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości. Vol. 1. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum.

Łukasik J.M. (2016b). Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie średniej dorosłości. Vol. 2. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum.

Łukasik J.M. (2010). Klimat pokoju nauczycielskiego. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 51-59.

Łukasik J.M. (2018a). Praca zawodowa nauczycieli. In: J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła (red.), Edukacyjne konteksty współczesności. Z myślą o przyszłości. Kraków: Impuls.

Łukasik J.M. (2016c). Rozwój osobisty przyszłych nauczycieli-pedagogów. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 120-130.

Łukasik J.M. (2018b). Rozwój osobisty nauczyciela – nieobecna kategoria. Ruch Pedagogiczny, 2, 29-37.

Łukasik J.M. (2017a). Trudności w pracy nauczycieli w fazie zawodowego osadzenia. Implikacje dla edukacji nauczycieli. In: J. Madalińska-Michalak (red.), O nową jakość edukacji dla nauczycieli, (pp. 288-308). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Łukasik, J.M. (2017b). Zaniedbane obszary w procesie kształcenia do zawodu nauczyciela. Labor et Educatio, 5.

Łukasik J.M. (2011). Z codzienności nauczyciela. Jastrzębie Zdrój: Wydawnictwo Black Unicorn.

Łukasik J.M., Jagielska K. (2016). Refleksyjność emerytowanych nauczycieli jako czynnik zmiany i rozwoju osobistego. In: J.M. Łukasik, N.G.Pikuła, K. Jagielska (red.), Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości. Kraków: Impuls.

Nowak-Dziemianowicz M. (2008). ‘Wielki Przegrany Współczesności’. Polski nauczyciel jako podmiot i przedmiot kształcenia. In: P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli (pp. 129-162). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Obuchowski K. (1993). Człowiek intencjonalny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pietrasiński Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: PW ‘Wiedza Powszechna’.

Szempruch J. (2018). Wyzwania i perspektywy pracy nauczyciela wobec przemian współczesnego świata. In: J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła (red.), Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość-zmiana-konteksty. Kraków: Scriptum.

Szumiec M. (2016). System awansu zawodowego nauczycieli – ocena kluczowego elementu reformy edukacji. Kraków: Impuls.

Opublikowane

2020-03-26

Numer

Dział

Studia i rozprawy

Jak cytować

Znaczenie pracy i rozwoju osobistego nauczycieli w perspektywie etapów kariery zawodowej. (2020). Przegląd Pedagogiczny, 2, 79-91. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.06