Perspektywy rozwoju zawodowego nauczyciela w świetle współczesnych zmian oświatowych
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.09Słowa kluczowe:
nauczyciel, rozwój zawodowyAbstrakt
Artykuł jest próbą pogłębionej refleksji nad uwarunkowaniami rozwoju zawodowego nauczyciela w kontekście toczących się reform oświatowych. Wskazano w nim zarówno szanse, jak i zagrożenia rozwoju wynikające ze zmian formalnych i tzw. ubocznych skutków funkcjonowania zawodowego/pełnienia roli nauczyciela.
Bibliografia
Armstrong M. (1997). Jak być lepszym menedżerem. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
Baka Ł. (2011). Konflikt między pracą i rodziną a wypalenie zawodowe. Pośrednicząca rola zasobów osobowych. Psychologia Społeczna, t. 6.
Becker-Pestka D., Kołodziej J., Pujer K. (2017). Wstęp. In: Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki. Wrocław: Wydawnictwo EXANTE.
Buchcic E. (2014). Czynniki wpływające na jakość pracy nauczyciela. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, t. 6.
Cohen L., Maniow L., Morrison K. (1999). Wprowadzenie do nauczania. Poznań: Wydawnictwo Zysk.
Elliot J. (1991). A Model of Professjonalism and its Implications for Teacher Education. British Educational Research Journal, 17 (4), 309-318.
Gardner H. (2002). Inteligencja wieloraka. Teoria w praktyce. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Gawroński A. (2015). Pojęciowa problematyka kariery zawodowej w kontekście rozwoju pracowniczego. Problemy Profesjologii, 2.
Gerlach R. (2014). Rozwój zawodowy jako element całożyciowego rozwoju człowieka. Polityka Społeczna, 3.
Giebułtowska J. (2017). Rozwój zawodowy nauczycieli w modelu professional learning community. Labor et Educatio, 5.
Greenhaus J.H., Beutell N.J. (1985). Sources of conß ict between work and family roles. Academy of Management Review, 10, 76-88.
Komar W. (2015). Dramat zawodności nauczyciela – dylematy, genezy i przyczyny (refleksje w kręgu prowokacji). In: H. Kwiatkowska (red.), Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Kraków: Impuls.
Król I., Pielachowski J. (1995). Nauczyciel i jego warsztat pracy. Poznań: Wyd. eMPi2.
Krysztofiak W. (1996). Analiza opozycji idealizm – realizm. Filozofia Nauki, 1.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kwiatkowski S.M. (2016). Rozwój kompetencji zawodowych w procesie pracy. Szkoła – Zawód – Praca, 12.
Lisowska E. (2018). Kondycja zawodowa nauczycieli. W poszukiwaniu skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego. Kraków: Impuls.
Madalińska-Michalak J., Góralska R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
Miko-Giedyk J. (2015). Prywatno-publiczne „zaplątanie” – palący problem współczesnych nauczycieli. In: H. Kwiatkowska (red.), Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Kraków: Impuls.
Niemierko B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Opłocka U. (2014). Na drodze do profesjonalizmu. In: B. Kutrowska, A. Pereświet-Soltan (red.), Poprzez praktykę do profesjonalizmu. Przygotowanie do zawodu nauczyciela. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Pankowska D. (2016). Kompetencje nauczycielskie – próba syntezy (projekt autorski). Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35/3.
Piasecka M. (2014). Sieci pozytywnych zmian – w kierunku optymalizacji rozwoju zawodowego nauczyciela w warunkach społeczeństwa wiedzy. Podstawy Edukacji, 7.
Pielachowski J. (1989). Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
Schulz R. (2001). Nauczyciel jako innowator. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Plewka Cz. (2009). Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Podoska-Filipowicz E. (2006). Uwarunkowania kariery zawodowej. Downloaded 27 May 2019.
Poraj G. (2009). Od pasji do frustracji. Modele psychologicznego funkcjonowania nauczycieli. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sęk H. (1994). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Społeczne i podmiotowe uwarunkowania. In: J. Brzeziński, I. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań-Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Siemak-Tylikowska A. (1995). Podstawy teorii doboru treści kształcenia. Warszawa: WSiP.
Kozielecki J. (1985). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Sierecka A., Pindor K. (2012). Kompetencje i kwalifikacje zawodowe nauczycieli akademickich. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki, 3.
Sołtys D., Szmigel M.K. (1997). Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej. Kraków: Wydawnictwo Zamiast Korepetycji.
Strupczewska B., Doroszewska K. (1980). Rozwój zawodowy nauczycieli a kształcenie i doskonalenie w systemie IKN. Psychologia Wychowawcza, 1.
Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28.
Sysło M. (2003). Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i informatyki (maszynopis). Warszawa.
Szempruch J. (2006). Kompetencje i zadania nauczyciela w procesie przekształcania szkoły. In: B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls.
Śliwerski B. (2015). Nauczyciel w gorsecie MENskich regulacji. In: H. Kwiatkowska (red.), Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej. Kraków: Impuls.
Taraszkiewicz M. (2001). Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi. Poznań: Wydawnictwo ARKA.
Waligórski K. (1993). Rozwój zawodowy nauczyciela. In: P. Prusak (red.), Nauczyciel w toku pracy. Studia Pedagogiczne, z. 26. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Wiatrowski Z. (2009). Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – PIB.
Wołk Z. (2005). Rozwój zawodowy na tle życia. Życie człowieka jako proces rozwojowy. Problemy Profesjologii, 1.
Żeber-Dzikowska I., Wysocka-Kunisz M., Szydłowska A. (2016). Kompetencje nauczyciela w kontekście kształcenia. Społeczeństwo. Edukacja. Język, t. 4.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.