Umacnianie powiązań szkoły i rynku pracy na przykładzie rozwiązań niemieckich
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.14Słowa kluczowe:
pedagogika pracy, edukacja a rynek pracy, system edukacji w Niemczech, przedsiębiorczość, tranzycja, urynkowienie edukacjiAbstrakt
Badania porównawcze prowadzone w krajach europejskich w ostatnich dziesięciu latach w szczególny
sposób koncentrują się na procesach urynkowienia oświaty i budowania związków między szkołą a rynkiem
pracy. Obszar ten wzbudza również zainteresowanie polityków oświatowych, wyznaczając kierunek reform
edukacji. Specyfika powiązań i proces przejścia (tranzycji) ze szkoły na rynek pracy stanowi przedmiot
wielu badań komparatystycznych w niemieckojęzycznej literaturze przedmiotu (por. Baethge, Solga i Wieck,
2007). Na przykładzie Niemiec – kraju federalnego, w którym funkcjonuje szesnaście systemów edukacyjnych (Nowosad, 2013, s. 89), poznanie rozwiązań zorientowanych na zacieśnianie współpracy szkoły i rynku pracy stwarza możliwość ukazania wieloaspektowości badanego zjawiska. Analiza niemieckich doświadczeń może skutkować zaadaptowaniem zagranicznych osiągnięć pedagogicznych na grunt rodzimych działań, a uzyskane wyniki stanowić impuls do usuwania barier i nieprawidłowości funkcjonowania
badanej rzeczywistości.
Bibliografia
Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2016). Bildung in Deutschland 2016. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung und Migration. Bielefeld: Bertelsmann.
Baethge M., Solga H., Wieck M. (2007). Berufsbildung im Umbruch – Signale eines überfälligen Aufbruchs. Bonn: Friedrich Ebert Stiftung.
Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (2006). Wprowadzenie. In: A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red.), Szkoła a rynek pracy. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bundesministerium für Bildung und Forschung (2016a). Berufsbildungsbericht 2016. Bielefeld: Bertelsmann.
Bundesministerium für Bildung und Forschung (2016b). Bildung auf einen Blick 2016 OECD-Indikatoren.
Bielefeld: Bertelsmann. Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (2010). Gemeinsam für mehr Unternehmergeist.
Council of the European Union (2004). Education & Training 2010. The success of the Lisbon strategy hinges on urgent reforms. Joint interim report on the implementation of the detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe. Brussels.
Dietrich H. (2008). Individuelle und betriebliche Determinanten des Übergangserfolgs nach dualer Ausbildung. In: Zukunft berufliche Bildung. Potenziale mobilisieren – Veränderungen gestalten. Bielefeld: Bertelsmann.
Dietrich H. (2013). Jugendarbeitslosigkeit: Aktive Arbeitsmarktpolitik. Wirtschaftsdienst, 93(6).
Döbert H., Zedler P. (2009). Erziehungswissenschaftliche Bildungsforschung. In: R. Tippelt, B. Schmidt (hrsg.), Handbuch Bildungsforschung, red. Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
Europäische Union, Jugendarbeitslosenquoten in den Mitgliedsstaaten, Statista, Juni. (2019).
European Commission (2005). Mini-przedsiębiorstwa w szkolnictwie średnim.
Eurydice (2002). Kompetencje kluczowe. Realizacja koncepcji na poziomie szkolnictwa obowiązkowego. Bruksela: Europejskie Biuro Eurydice.
Foster J., Lin A. (2003). Individual differences in learning entrepreneurship and their implications for webbased instruction in e-business and e-commerce. British Journal of Educational Technology, 34(4).
Frey-Huppert Ch., Niemeyer B. (2009). Berufsorientierung an allgemeinbildenden Schulen in Deutschland. Eine Bestandsaufnahme. Düsseldorf: Hans-Böckler-Stiftung.
Gerlach R. (2017). Edukacja zawodowa zorientowana na rynek pracy. Problemy Profesjologii, 1.
Kultusministerkonferenz, Rahmenvereinbarung über die Zusammenarbeit von Schule und Berufsberatung zwischen der Kultusministerkonferenz und der Bundesagentur für Arbeit. (2004).
Kwiatkowski S.M. (2001). Analiza systemu edukacji z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy i kompatybilności ze standardami Unii Europejskiej. Określenie kierunków zmian. W: idem (red.), Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji europejskiej. Warszawa: IPiSS.
Kwiatkowski S.M. (2013). Kształcenie zawodowe w formach szkolnych – wyzwania edukacyjne i gospodarcze. Debata Edukacyjna, 6.
Landesinstitut für Lehrerbildung und Schulentwicklung (2012). Schulen mit vorbildlicher Berufsorientierung, Hamburg.
Nowosad I. (2010). Od współpracy w szkole do sieci współpracy regionalnej na rzecz edukacji. In: S.M.
Kwiatkowski, J.M. Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Nowosad I. (2013). System edukacji w Niemczech. In: E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich. Kraków: Impuls.
OECD (1999). The Future of the Global Economy. Towards a Long Boom?. Paris.
Palka S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Piorunek M. (2011). (Bez)sens planowania przyszłości... Refleksje o adolescencyjnym projektowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej. Studia Edukacyjne, 18.
Rabczuk W. (1998). Wstęp. In: idem (red.), Z problematyki pedagogiki porównawczej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Rahmenlehrplan für Schülerinnen und Schüler mit dem sonderpädagogischen Förderschwerpunkt Lernen in Berlin und für den Bildungsgang zum Erwerb des Abschlusses der Allgemeinen Förderschule in Brandenburg (2009). Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Sport Berlin, Ministerium für Bildung, Jugend und Sport des Landes Brandenburg. Berlin.
Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning 2006/962/WE.
Rosalska M. (2013). Perspektywy projektowania celów doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym. Studia Edukacyjne, 24.
Rürup M. (2006). Innovationswege im deutschen Bildungssystem. Erfurt.
Schaeper H. (2005). Hochschulbildung und Schlüsselkompetenzen. In: U. Teichler, R. Tippelt (hrsg.), Hochschullandschaft im Wandel. Weinheim-Basel: Beltz Verlag.
Schleicher A. (2007). Uczyć się z biegiem czasu. Raport o kulturze: Postęp Europa, 1(2).
Stawicki R. (2012). Historia i teraźniejszość spółdzielni uczniowskich w Polsce. Warszawa: Biuro Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu.
Studie. Schule, und dann? Herausforderungen bei der Berufsorientierung von Schülern in Deutschland (2014). Düsseldorf: Vodafone Stiftung Deutschland.
Übergänge zwischen Schule und Beruf und darauf bezogene Hilfesysteme in Deutschland (2006). Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung.
Zapotoczna M. (2016). Uczniowskie firmy w systemie orientacji i poradnictwa zawodowego w Niemczech. In: J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka (red.), W kręgu działań pomocowych i poradniczych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.