Representations of teachers’ competences in individual educational experiences of future teachers

Authors

  • Anna Kwatera University of the National Education Commission

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.17

Keywords:

pedeutology, educational experience, teachers’ competences, professionalization

Abstract

The article presents the results of the initial qualitative analysis of educational experiences of students of teaching faculties. The subject of the analysis were written statements of the respondents on the significant competences of their own teachers at earlier stages of education and deficits, manifested in the form of specific behaviors observed, experienced, appreciated or questioned. Their goal was to find the answer to the main research question concerning to the quality of meanings attributed to individual competences of teachers or their deficits, in the context of the development of their professional activities. In the category of core competences, substantive competences combined with methodical and interpersonal skills in the area of shaping positive relations with students and individualizing interactions, proved to be the most valued. In the area of competence deficits, the same categories dominated but in different configurations pointed to their exemplifications.

References

Bellanca J.A. (red.) (2015). Deeper learning. Beyond 21st Century Skills. Bloomington: Solution Tree Press.

Denzin N.K. (1990). Reinterpretacja metody biograficznej. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa-Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009). Metody badań jakościowych, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń-Poznań: Edy­tor.

Hajduk B. (1993). Profesjonalizacja studentów – dynamika zjawiska. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Peda­gogiczna.

Kordziński J. (2015). Dyrektor szkoły – moderator, facylitator, coach. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kwatera A. (2015). Mozaikowe ujęcie profesjonalizmu nauczyciela. W: S. Kowal, M. Mądry-Kupiec (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej”. Będzin: E-bookowo.

Kwaśnica R. (2006). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Peda­gogika. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Majewska-Opiełka I. (2015). Logodydaktyka w edukacji. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Miles M.B., Huberman A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Peräkylä A. (2009). Analiza rozmów i tekstów. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościo­wych, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Shulman L.S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Re­view, 57, 1, 1-23.

Sielatycki M., Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej. Zaczerpnięte 1 maja 2019. Strona internetowa

Sołoma L. (2002). Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Spitzberg B.H., Cupach W.R. (2002). Interpersonal skills. W: H.L. Knapp, J.A. Daly (eds.), Handbook of interpersonal communication. London, New Delhi: Sage.

Taraszkiewicz M. (2001). Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi. Poznań: Arka.

Włodarek J., Ziółkowski M. (red.) (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa – Poznań. Państwo­we Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Published

2020-03-26

How to Cite

Representations of teachers’ competences in individual educational experiences of future teachers . (2020). Pedagogical Review, 2, 218-235. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.17