University and higher vocational school – is this division wrong?

Authors

  • Przemysław Chmielecki Warsaw Baptist Theological Seminary

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.22

Keywords:

university, higher vocational school, education

Abstract

Nowadays, we are dealing with a debate on the shape and obligations of academic institutions – a transition from the classic university concept to an entrepreneurial university that meets the expectations of the labor market and prepares graduates for the contemporary labor market is being considered. On the basis of this debate, the author raises the question of the legitimacy of the division of universities and higher vocational schools.

References

Alderman G. (2010). The Globalization of Higher Eduacation: Some Observations Regarding the Free Market and National Interest. Higher Education in Europe, 26, 1.

Bauman T. (2011). Złudna efektywność uniwersytetu przedsiębiorczego. Ars Educandi. t. VII Kondycja uniwer­sytetu. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Bauman Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Znak.

Biały K. (2011). Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsię­biorczej. Łódź: Uniwersytet Łódzki.

Bobko A., Gałkowski S. (2012). Uniwersytet – tradycja i współczesne wyzwania. W: J. Skrzypek-Faluszczak, M. Żardecka-Nowak (red.), Idea uniwersytetu dziś. Perspektywa filozoficzna. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.

Boecjusz (1990). O dobru najwyższym, czyli o życiu filozofa i inne pisma. Warszawa: Państwowe Wydaw­nictwo Naukowe.

Boni M. (red.) (2009). Polska 2030: wyzwania rozwojowe. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Brzeziński J. (2004). O osobliwościach uniwersyteckiego kształcenia. W: W. Ambrozik, K. Przyszczypkow­ski (red.), Uniwersytet – społeczeństwo – edukacja: materiały konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Cybal-Michalska A. (2007). Ideologia konsumpcji. Wirtualna rzeczywistość i społeczeństwo. W: A. Grom­kowska-Melosik (red.), Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości. Poznań-Leszno: Wyższa Szkoła Humanistyczna w Lesznie.

Fedorowicz M., Sitek M. (red.) (2011). Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Gorzelak G. (2009). Uniwersytet przedsiębiorczy. Forum Akademickie, 1.

Jabłecka J. (1996). Diagnoza oraz wizja przyszłości szkolnictwa w świetle dokumentów UNESCO i Banku Światowego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 8.

Kobylarek A. (2013). Osiąganie konsensusu interesariuszy edukacji akademickiej. O społecznej misji uni­wersytetu. W: M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej. Kraków: Impuls.

Kościelniak C., Makowski J. (2011). Uniwersytet na rozdrożu. W: tychże (red.), Wolność. Równość. Uniwer­sytet. Warszawa: Instytut Obywatelski.

Leja K. (2006). Uniwersytet: tradycyjny – przedsiębiorczy – oparty na wiedzy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2.

Lewowicki T. (2004). Kształcenie uniwersyteckie – siła tradycji, presja współczesności, pytania o przyszłość, przesłania. W: W. Ambrozik, K. Przyszczypkowski (red.), Uniwersytet – społeczeństwo – edukacja: materiały konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Nowak P. (2014). Hodowanie troglodytów. Uwagi o szkolnictwie wyższym i kulturze umysłowej człowieka współczesnego. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego.

Pluta-Olearnik M. (2009). Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem. Warszawa: Difin.

Potulicka E. (2010). Uniwersytet na „wolnym rynku”. W: E. Potulicka, J. Rutkowiak (red.), Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.

Przyłębski A. (2008). Kryzys idei uniwersytetu. Rozważania inspirowane Humboldtem. W: A. Grzegorczyk, J. Sójka (red.), Fenomen uniwersytetu. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

Przyszłość uniwersytetu. Debata z udziałem Włodzimierza Boleckiego, Tadeusza Gadacza, Małgorzaty Kowal­skiej, Jacka Migasińskiego i Piotra Nowaka (2011). Kronos, 1.

Rutkowiak J. (2010). Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej?. W: E. Potulicka, J. Rutko­wiak (red.), Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.

Sowa K.Z. (2009). Gdy myślę uniwersytet... Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Szwabowski O. (2014). Uniwersytet – fabryka – maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej. War­szawa: Książka i Prasa.

Trzcionkowski L. (2014). Zanim narodził się uniwersytet. Niezbędnik inteligenta. Polityka. Wydanie specjal­ne, 4.

Downloads

Published

2020-03-26

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

University and higher vocational school – is this division wrong?. (2020). Pedagogical Review, 2, 291-298. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.22