Is Kazimierz Twardowski’s model of philosophical education up to date?
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.23Keywords:
philosophy of education, Kazimierz Twardowski, logic, psychology, propaedeutic of philosophy, philosophy studyAbstract
Kazimierz Twardowski’s model of philosophical education includes the propaedeutic of philosophy at
secondary school and in university studies of philosophy. The propaedeutic of philosophy, consisting of logic
and psychology, develops critical thinking, accuracy in reasoning and makes one aware of the basic dependencies of mental life. An academic study of philosophy develops the ability to examine philosophical issues in detail using scientific methods. The model of philosophical education described here, after some corrections, may still be a point of reference for specific decisions in education. In particular, it seems that teaching philosophy in high school in the form of propaedeutic, which shapes critical thinking and self-awareness, would be more rational than introducing a student into the world of philosophical doctrines, from which he or she chooses what suits him or her based on preference.
References
Ajdukiewicz K. (1959). Pozanaukowa działalność Kazimierza Twardowskiego. Ruch Filozoficzny, 1-2.
Brentano F. (1999). Psychologia z empirycznego punktu widzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czeżowski T. (1992). Kazimierz Twardowski jako nauczyciel. W: K. Twardowski, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Dąmbska I. (1965). Semiotyczne koncepcje w filozofii Kazimierza Twardowskiego. W: tejże, Znaki i myśli: wybor pism z semiotyki, teorii nauki i historii filozofii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kotarbiński T. (1960). Styl pracy Kazimierza Twardowskiego. W: tegoż, Sprawność i błąd. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Kotarbiński T. (1965). O Kazimierzu Twardowskim. W: K. Twardowski, Wybrane pisma filozoficzne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kupisiewicz Cz. (2012). Dydaktyka. Kraków: Impuls.
Lipiec J. (1986). W sprawie rygoryzmu Kazimierza Twardowskiego. Studia Filozoficzne, 12.
Okoń W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny, wyd. 10. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Twardowski K. (1897). Psychologia wobec fizjologii i filozofii. Przewodnik Naukowy i Literacki, R. XXV.
Twardowski K. (1904). Przemówienie z okazji otwarcia Polskiego Towarzystwa filozoficznego we Lwowie. Przegląd Filozoficzny 1904. R. VII.
Twardowski K. (1918). O potrzebach filozofii polskiej. Nauka Polska, t. 1.
Twardowski K. (1920). O przygotowaniu naukowym do filozofii. Ruch Filozoficzny, R. V, nr 6.
Twardowski K. (1927a). Filozofia w szkole średniej. W: tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów: Księgarnia S.A. „Książnica-Atlas” T.N.S.W.
Twardowski K. (1927b). Jak studiować filozofię?. W: tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów: Księgarnia S.A. „Książnica-Atlas” T.N.S.W.
Twardowski K. (1927c). Kilka uwag o ministerialnym projekcie programu nauki filozofii w szkole średniej. W: K. Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów: Księgarnia S.A. „Książnica-Atlas” T.N.S.W.
Twardowski K. (1931). Przemówienie, wygłoszone na obchodzie dwudziestopięciolecia Polskiego Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie dnia 12 lutego 1929. W: Księga Pamiątkowa Polskiego Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie. Lwów: Polskie Towarzystwo Filozoficzne. Skład Główny w Księgarni S.A. Książnica-Atlas.
Twardowski K. (1933). Greka i łacina a filozofia. Filomata, L. 50.
Twardowski K. (1965). O psychologii, jej przedmiocie, zadaniach, metodzie, stosunku do innych nauk i o jej rozwoju. W: tegoż, Wybrane pisma filozoficzne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Twardowski K. (1992). Autobiografia filozoficzna. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 1(1).
Woleński J. (1985). Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.