Innowacje w edukacji: Wysokie zapotrzebowanie, niska skuteczność?

Autor

  • Inetta Nowosad Uniwersytet Zielonogórski
  • Maja Błaszczyk Uniwersytet Zielonogórski

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.25

Słowa kluczowe:

zmiana, efektywność edukacji, TIK, innowacja, innowacja w edukacji

Abstrakt

Przyczyną do podjęcia tematu innowacji w edukacji jest tempo i zakres zmian, który silniej zaznacza się w otoczeniu szkoły niż w jej murach. Zwraca to uwagę na problem niedopasowania umiejętności wynoszonych z systemu edukacji wobec potrzeb przedsiębiorców. Eksperci OECD rozwiązanie tego problemu widzą w tworzeniu w szkole środowiska innowacyjnego i uzasadniają centralne miejsce innowacji w debatach polityczno-oświatowych. Ocena uwarunkowań, które zbudowały istniejące zapotrzebowanie na innowacje stała się podstawą do oglądu innowacji w edukacji jako kategorii naukowej, w tym rozróżnienia innowacji i zmiany w edukacji. Analize ujęć definicyjnych dokonano tu przez pryzmat jednej z podstawowych jej cech – użyteczności i odniesiono do rzeczywistości szkolnej. Przeprowadzone w artykule analizy prowadzą do odpowiedzi na pytanie, czy w szkolnej rzeczywistości mamy do czynienia z nadmiarem czy brakiem innowacji? 

Bibliografia

Dudzikowa M. (2001). Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne. Kraków: Impuls.

Fullan M. (1993). Change Forces: Probing the Depths of Educational Reform. London: Falmer Press.

Fullan M., Hargreaves A. (2016). Bringing the profession back in: Call to action, Oxford, OH: Learning For­ward.

Fullan M., Quinn J. (2016). Coherence: The right drivers in action for schools, districts, and systems. Corwin Press: Thousand Oaks, CA.

King N., Anderson N. (2002). Managing Innovation and Change: A Critical Guide for Organizations. London: Thompson.

Główny Urząd Statystyczny. (2017). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2013–2017. Szczecin: Urząd Statystyczny w Szczecinie.

Kirkland K., Sutch D. (2009). Overcoming the barriers to educational innovation. Bristol: Futurelab.

Kostoff R.N. (2003). Stimulating innovation. In: L.V. Shavinina (ed.), The International Handbook on Inno­vation. Oxford UK: Pergamon.

Kupisiewicz C. (1995) Szkolnictwo w procesie przebudowy. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Licht A.H., Tasiopoulou E., Wastiau P. (2017). Open Book of Educational Innovation. Brussels: European Schoolnet.

Looney J.W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers, No. 24. OECD Publishing.

Łabuda J. (2015). Felieton Jurka Łabudy: Przyrost wiedzy, „Komputer Świat”. Zaczerpnięte 15 września 2018.

Mitchell J.M. (2003). Emerging Futures: Innovation in Teaching and Learning in VET. Melbourne: Australian National Training Authority (ANTA).

Nietzsche F. (1999). To rzekł Zaratustra. Przeł. S. Lisiecka i Z. Jaskuła. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

OECD (2016). Innovating Education and Educating for Innovation: The Power of Digital Technologies and Skills. Paris: OECD Publishing.

OECD (2013). The Teaching and Learning International Survey (TALIS). Paris.

OECD/Eurostat (2008). Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Wyd. 3. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Na­uki.

Przyborowska B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Uni­wersytetu Mikołaja Kopernika.

Redding S., Twyman J.S., Murphy M. (2013). What is an innovation in learning?. In: M. Murphy, S. Redding (eds.), Handbook on innovations in learning. Center on Innovations in Learning, Temple University. Philadelphia: Charlotte, Information Age Publishing.

Schleicher A. (2004). Das Humankapital. In: R. Kahl (hrsg.), Treibhäuser der Zukunft. Archiv der Zukunft.

Schumpeter J.A. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. London and New York: Routledge.

Schumpeter J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.

Schumpeter J.A. (1912). Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung. Leipzig: Duncker & Humblot.

Śliwerski B. (2008). Oświatowy remanent, czyli o ideologicznym majsterkowaniu polityków oświatowych w latach 1989-2006. In: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Pro­cesy – Konteksty, 4. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Yashin-Shaw I. (2016). 3 Leading in the Innovation Age: Unleash knowledge, talent and experience to create an innovative workplace. BookPod.

Opublikowane

2020-03-26

Numer

Dział

Dyskusje i polemiki

Jak cytować

Innowacje w edukacji: Wysokie zapotrzebowanie, niska skuteczność?. (2020). Przegląd Pedagogiczny, 2, 323-334. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.25