Na ratunek uczącym się matematyki. Jak moglibyśmy się uczyć, III

Autor

  • Maciej M. Sysło Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.19

Słowa kluczowe:

matematyka, współczesna matematyka, myślenie algorytmiczne, myślenie komputacyjne, kształcenie matematyczne, podstawa programowa, matura, równe szanse uczniów, wyrównywanie szans uczniów

Abstrakt

Poziom i skuteczność nauczania matematyki w polskich szkołach jest w stanie uratować strategia równych
szans, czyli skupienie uwagi na uczniu, jego indywidualnych możliwościach, zainteresowaniach i potrzebach, w przeciwieństwie do usilnych starań przygotowania wszystkich uczniów według programów nauczania bazujących na tej samej podstawie programowej do tego samego egzaminu, co, jak pokazuje Raport NIK-u, przynosi szkody przede wszystkim samym uczniom. Realizacja zaleceń Raportu nie jest jednak w stanie uzdrowić aktualnego stanu. Szansą na zmianę jest ukierunkowanie kształcenia matematycznego uczniów na ich indywidualne możliwości i zainteresowania. Nie mniej ważne jest również uwzględnienie w nauczaniu matematyki ewolucji samej matematyki w dzisiejszym świecie, by przygotować uczniów na czekające ich wyzwania niemal w każdym obszarze życia osobistego i zawodowego. 

Bibliografia

Gruszczyk-Kolczyńska E. (2019). Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze. Zaczerpnięte 24 września 2019.

Guralnik D.B. (red.) (1969). Webster’s New World Dictionary of the American Language Enlarged from the Concise Edition with Student Handbook. [b.m.]: The Southwestern Company.

Hartman J. (2019). Lwy oświecenia i matematołki. Polityka. Zaczerpnięte 24 września 2019.

Makiewicz M. (2019). Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami. Zaczerpnięte 24 września 2019. S

Newsweek Edukacja. Zaczerpnięte 24 września 2019.

NIK. Informacja o wynikach kontroli. Nauczanie matematyki w szkołach. Zaczerpnięte 24 września 2019.S

NIK. Matematyka do poprawy. Zaczerpnięte 24 września 2019.

PISA (2012). Results in Focus. What 15-year-olds know and what they can do with what they know. Zaczerpnięte 24 września 2019. S

Polya G. (2009). Jak to rozwiązać. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Steinhaus H. (1965). Przemówienie wygłoszone przy nadaniu doktoratu honorowego przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wiadomości Matematyczne, 8(2), 119-125.

Sysło M.M., Kwiatkowska A.B. (2014). Learning mathematics supported by computational thinking. W: G. Futschek, C. Kynigos (red.), Constructionism and Dreativity (s. 258-268). Wiedeń: Austriackie Towarzystwo Informatyczne.

Sysło M.M. (2018). Jak myśleć komputacyjnie. W: A.B. Kwiatkowska, M.M. Sysło (red.), Informatyka w Edukacji. Myśl komputacyjnie! (s. 3-14). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szyłło A. (2014). Niszczarka marzeń. Rozmowa z Marzeną Żylińską. Gazeta Wyborcza. Duży Format. Zaczerpnięte 24 września 2019.

Śliwerski B. (2007). Wstęp. W: J. Holt, Zamiast edukacji. Warunki uczenia się przez działanie. Kraków:Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wing J. (2006). Computational thinking, Communications of the ACM 49(3), 33-35.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-06

Numer

Dział

Dyskusje i polemiki

Jak cytować

Na ratunek uczącym się matematyki. Jak moglibyśmy się uczyć, III. (2019). Przegląd Pedagogiczny, 1, 269-281. https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.19