School readiness in guidebooks for parents from the years 1918-1989

Authors

  • Agnieszka Małek The Jędrzej Śniadecki University School of Physical Educations and Sport in Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.12

Keywords:

school readiness, history of education, the Second Polish Republic, the Polish People’s Republic, guidebooks for parents

Abstract

A child who starts school education enters a new stage of its life. School readiness in children at school entry provides them success to meet the requirements. The aim of this study was to show the evolution of recommendations directed to parents about how to prepare a child for school education. The subject of the
study is to identify the characteristics and skills considerated by the authors of guidebooks for parents to be the most important in school. The source material for this study are Polish guidebooks for parents published in the years 1918-1989.

References

Biehler M. (1919). Higiena dziecka. Wyd. IV uzup. Warszawa: Nakład Gebethnera i Wolffa.

Chmielewska A. (1954). O rozwoju umysłowym dzieci i młodzieży. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Chrzanowska D. (1974). Rozwój psychiczny i wychowanie. W: D. Chrzanowska i in., Dziecko w wieku przedszkolnym. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Czapów C. (1968). Rodzina a wychowanie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Filipczuk H. (1985a). Dziecko i jego rówieśnicy. W: D. Chrzanowska (red.), 50 tajemnic o naszych dzieciach. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Filipczuk H. (1985b). Przygotowania dzieci sześcioletnich do szkoły. W: D. Chrzanowska (red.), 50 tajemnic o naszych dzieciach. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Filipczuk H. (1985c). Różne aspekty dojrzałości szkolnej. W: D. Chrzanowska (red.), 50 tajemnic o naszych dzieciach. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Jaroszyński T. (1921). Higiena wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta.

Jugowar B. (1982). Wiek przedszkolny. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Kaczyński T. i in. (1964). Jak wychowywać dziecko wiejskie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kopczyński S. (1923). Szkice higieniczno-wychowawcze (z dziedziny higieny domowej i szkolnej), t. II. Lwów-Warszawa: Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych.

Kotłowski K. (1966). Problemy wychowania w rodzinie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Krassowska A. (1962). O życzliwości dla świata i ludzi. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kwiatkowska M. (1937). Jak sobie radzić z dzieckiem od 4 do 7 lat. Warszawa: Instytut Higieny Psychicznej.

Kwiatkowska M. (1946). Jak sobie radzić z dzieckiem od 4 do 7 lat. Wyd. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Higieny Psychicznej.

Landy A., Kwiatowska M., Topińska Z. (1970). Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Makowska J. (1985). Dlaczego dziecko nie lubi przedszkola. W: D. Chrzanowska (red.), 50 tajemnic o naszych dzieciach. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Milewicz B. (red.) (1968). Rodzice, dzieci, wychowanie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Moszczeńska I. (1929). Samodzielność i odpowiedzialność dziecka. Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze Bluszcz.

Niedźwiecki M. (1924). Dom i szkoła po wojnie. Lwów: Nakładem Księgarni Naukowej.

Osiecka J. (1956). Moje dziecko pójdzie do szkoły. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Popielarska A. (1962). Czy dobrze i zdrowo wychowujesz swoje dziecko? Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Popielarska A., Mazur M. (1973). Dlaczego nasze dzieci sprawiają trudności wychowawcze. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Poznańska A. (1936). Drugie dziecięctwo. Czwarty – siódmy rok życia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Higienicznego.

Ptaszyńska W. (1936). Trzecie dziecięctwo. Siódmy – jedenasty rok życia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Higienicznego.

Ptaszyńska W. (1948). Błędy wychowawcze rodziców. Łódź: Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik.

Raczkowska J. (1988). Na tropach rodzicielskich niepowodzeń. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Rataj M. (1979). Szkoła – dzieci – rodzice. Warszawa: Instytut Wydawniczy Centralnej Rady Związków Zawodowych.

Sawa B. (1975). Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Siemek D. (1987). Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Słyszowa S. (1971). Dziecko rozpoczyna naukę. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Sokołowska A. (1954). Rodzina i szkoła wspólnie wychowują dziecko. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Trumpp J. (1933). Pielęgnowanie dzieci w wieku szkolnym. Lwów-Warszawa: Księgarnia Polska Bernard Połoniecki.

Więckowski R. (1987). Czego wymaga się od dziecka sześcioletniego w przedszkolu i od dzieci w wieku 7-10 lat w szkole? W: W. Pomykało (red.), Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10. Warszawa: Tygodnik „Oświata i Wychowanie”, Wydawnictwo Współczesne, RSW Prasa-Książka-Ruch.

Wolański N. (1987). Jak zbadać czy rozwój fizyczny mojego dziecka jest prawidłowy? W: W. Pomykało (red.), Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10. Warszawa: Tygodnik „Oświata i Wychowanie”, Wydawnictwo Współczesne, RSW „Prasa-Książka-Ruch”.

Wołoszynowa L. (1962). Psychologia pomaga wychowaniu. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2010). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, t. 2. Wyd. II popr. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dąbrowski P. (1936). Wychowanie w różnych okresach rozwoju. W: S. Łempicki (red.), Encyklopedia wychowania, t. 1. cz. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naszej Księgarni Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Demel M. (1968). O wychowaniu zdrowotnym. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Dottrens R. (1970). Wychowanie i kształcenie. Przekład E. Chłapowska. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Golinowska S., Boni M. (2004). W trosce o pracę. Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.

Jakubiak K. (1995). Badania naukowe nad rodziną oraz problematyka wychowania rodzinnego w literaturze pedagogicznej II Rzeczypospolitej. W: K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Syska J. (1959). Dojrzałość do nauki, jej badanie i ćwiczenie: Część I: metodyka badań i ćwiczeń. Część II: pomoce dla dziecka. Katowice: Zarząd Okręgu Związku Nauczycielstwa Polskiego. Wydział Pedagogiczny.

Szuman S. (1962). O dojrzałości szkolnej dzieci 7 letnich. Nowa Szkoła, 6, 24-25.

Weryho-Radziwiłłowiczowa M. (1930). Zarys wychowania przedszkolnego. Warszawa: Polski Komitet Opieki nad Dzieckiem.

Wilgocka-Okoń B. (1972). Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wilgocka-Okoń B. (2003). Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Wołoszynowa L. (1979). Młodszy wiek szkolny. W: M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wygotski L. (1971). Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym. W: L.S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Published

2019-06-23

Issue

Section

Research

How to Cite

School readiness in guidebooks for parents from the years 1918-1989. (2019). Pedagogical Review, 1, 147-157. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.12