From knowledge to action: professional activity in the experience of new pre-school teachers
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.08Keywords:
pedeutology, beginning teachers, free interview, preschool education, professional activity, professional developmentAbstract
When one starts their professional activity, it will mean a stage of importance in molding their professional identity, construction of knowledge, development of indispensable professional skills and building interpersonal relations in a new social context. The contents of this article refer to the issue of an interpretation frame in which a new kindergarten teacher can put their teaching practice, by making references to personal opinions on professional activity one can build their own picture. In order to analyze the experience collected on the early professional stage, makes reference to the category of professional activity from a personal perspective. It has been assumed that professional activity constitutes an interaction resource. It has been looked for an answer to the question what meanings to the work are lent by kindergarten teachers, while speaking about this in the context of their own professional activity. Empirical data come from free interviews made with 14 new female kindergarten teachers. The analysis shows a subjective perspective of looking at positively quantified work effects, events acknowledged important for one’s own development and ways of perceiving oneself as an employee.
References
Atroszko B., Atroszko P. (2013). Sytuacja materialna studentów, zaangażowanie i samoskuteczność w zakresie nauki a kompulsja uczenia się. Przegląd Pedagogiczny, 2, 45-53.
Blumer H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Bullough R.V. (2009). Początkujący nauczyciel. Studium przypadku. Gdańsk: GWP.
Cierzniewska R. (2014). Trzy wymiary codzienności i ich potencjalność semantyczna dla pedagoga/nauczyciela. W: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Codzienność szkoły. Nauczyciel (s. 43-56). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Cybal-Michalska A. (2009). Orientacje indywidualizm vs kolektywizm jako wzory mentalności – przyczynek do dyskusji na temat odmiennych etosów pracy. W: M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – empiria – praktyka (s. 31-47). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Dahlberg G., Moss P., Pence A. (2013). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wyd. DSW.
Day K. (2008). Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP.
Dróżka W. (2002). Nauczyciel, autobiografia, pokolenia: studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze. Kielce: Wyd. AŚ.
Dymoke S., Harrison J.K. (2006). Professional development and the beginning teacher: issues of teacher autonomy and institutional conformity in the performance review process. Journal of Education for Teaching, (32)1, 71-92.
Hałas E. (2006). Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Jensen B., Sandoval-Hernández A., Knoll S., Gonzalez E. (2012). The Experience of New Teachers: Results from TALIS 2008. OECD Publishing, DOI: 10.1787/9789264120952-en
Kelchtermans G., Ballet K. (2002). The micropolitics of teacher induction. A narrative-biographical study on teacher socialization. Teaching and teacher education, 18, 105-120.
Kalinowski M., Czuma I., Kuć M., Kulik A. (2005). Praca. Lublin: Gaudium.
Kędzierska H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Konecki K. (1988). Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej. Studia Socjologiczne, 1(108), 225-245.
Kwiatkowska H. (2007). Tożsamość wychowawcy. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty (s. 17-42). Gdańsk: GWP.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Michalak. J. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli: studium przypadków. Łódź: Wyd. UŁ.
Madalińska-Michalak J. (2012). Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze. Łódź: Wyd. UŁ.
Niedbalski J. (2012). Wywiad swobodny. W: K.T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej (s. 335-337). Warszawa: Difin.
Niedbalski J. (2012). Destrukcja tożsamości zawodowej. W: K.T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej (s. 56-58). Warszawa: Difin.
Oleś P.K. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Piorunek M. (2009). Kariery zawodowe ludzi na etapie średniej dorosłości. Ciągłość i zmiana na polskim rynku pracy. W: M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – empiria – praktyka (s. 301-323). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Sajdera J. (2014). Nauczyciel niepublicznego przedszkola w codziennym poczuciu ambiwalencji. W: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Codzienność szkoły. Nauczyciel (s. 133-146). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Talis. Nauczanie – wyniki badań 2008. Polska na tle międzynarodowym (2009). Warszawa: MEN, IBE.
Walczak D. (2012). Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego. Warszawa: IBE.
Wiatrowski Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wyd. AB.
Wlazło S. (2010). Nauczyciele działają zespołowo? Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.
Wojciszke B. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.