Linguistic awareness of third grade students of Polish primary school
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.10Keywords:
early education; language skills and communication, mental dictionary, linguistic awareness, idiomsAbstract
Improving linguistic and communicative competence of students is the basis of education in every field. According to methodologists the ideal tool to carry out and expand activities is contemporary children literature. This article attempts to determine the relationship between the work of Grzegorz Kasdepke book Co to znaczy… (What does it mean…) and the level of understanding of phrases by third grade pupils of Polish
primary school.
References
Aitchison J. (2003). Words in the Mind: An Introduction to the Mental Lexicon. 3rd edition. Oxford: Basil Blackwell.
Bloom P. (2000). How Children Learn the Meaning of Words. Cambridge, MA: MIT Press.
Borawska K. (2004). Umiejętności językowe dziecka (kończącego edukację wczesnoszkolną). Białystok: Trans Humana.
Clark E.V. (1993). The Lexicon in Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Czelakowska D. (2010). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gleitman L., Landau B. (1994). The Acquisition of the Lexicon: Remarks on Lexical Knowledge. Cambridge, MA: MIT Press.
Filipiak E. (2001). Metody i techniki stymulowania aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W: M.T. Michalewska, M. Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie. T. I: Kształcenie języka ojczystego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kida J. (1996). Rozwój twórczej aktywności językowej w procesie nauczania. W: T. Rittel (red.), Dyskurs edukacyjny. Kraków: WSP im. KEN.
Korżyk K. (1993). PRAWDA w konwencjonalnych metaforach języka polskiego. Lublin: Preliminaria.
Kurcz I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Kurcz I. (2011). O kompetencji językowej i komunikacyjnej. Czasopismo Psychologiczne, 17, 2, 153-160.
Kuszak K. (2014). Językowy obraz rodziny w związkach frazeologicznych i interpretacjach dziecięcych. Wychowanie w Przedszkolu, 6, 5-11.
Michnick-Golinkoff R.M., Hirsh-Pasek K., Bloom L., Smith L., Woodward A., Akhtar N. (2000). Becoming a Word Learner: A Debate on Lexical Acquisition. New York, NY: Oxford University Press.
Porayski-Pomsta J. (2009). Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka. Logopeda, 1(7).
Sikorski M. (2014). Rozumienie związków frazeologicznych przez uczniów klasy III SP na podstawie książki Grzegorza Kasdepke „Co to znaczy…”. Niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Syllamy N. (1994). Słownik psychologii. Przekł. K. Jarosz. Katowice: Wyd. Książnica.
Wojciechowska J. (2014), Znaczenia zakotwiczone w umyśle dziecka jako wyzwanie dla współczesnej dydaktyki. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Ewaluacja poprawy jakości kształcenia. Kalisz-Konin: PWSZ w Koninie.
Żytko M. (2009), Metodyczne stereotypy w edukacji elementarnej w świetle badan osiągnięć językowych i matematycznych 9-latków. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.