Diagnosis of social competences in pre-school children: possibilities and constraints

Authors

  • Karolina Kaszlińska PWSZ in Włocławek

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.17

Keywords:

pre-school pedagogy, diagnosis, social competence, social skill, kindergarten, play

Abstract

The article presents the possibilities for diagnosing social competences inpre-school children. The author defines
social skills that combine into the pre-school child’s social competence as well as the conditions that must be
met by the method of examination assuming the existing methods of social competence diagnosis proposed
by pedagogy as a starting point. One of the most important conclusions of the paper is that the play space is
considered the most appropriate space for examining the social competences of pre-school children. 

References

Czub M. (2014). Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych dziecka. W: M. Czub (red.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: IBE.

Deptuła M. (1996). Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I-IV. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.

Deptuła M. (2013). Rozwijanie kapitału społecznego jako zadanie nauczycieli. Chowanna, 2(41), 29-41.

Eisenberg N., Fabes A., Losoya S. (1999). Reakcje emocjonalne: ich regulacja, korelaty społeczne i socjalizacja. W: P. Sa lovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Karwowska-Struczyk M. (2009). Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji. W: D. Klaus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kielar-Turska M. (2001). Zabawy i zabawki w ujęciu ontogenetycznym. Wychowanie w Przedszkolu, 10.

Kielar-Turska M. (2005). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Kielar-Turska M., Białecka-Pikul M. (2005). Wczesne dzieciństwo. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Kienig A. (2013). Kompetencje społeczne i obywatelskie. W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Kraków-Białystok: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Knopp K.A. (2013). Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna. Artykuł opublikowany w wersji elektronicznej przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Zaczerpnięte 03.03.2015. Strona internetowa http://www.ore.edu.pl/

Kopciewicz L. (2009). Wczesna edukacja i płeć kulturowa. W: D. Klaus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Matczak A. (2001). Kwestionariusz kompetencji społecznych. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

McGinnis E., Goldstein A.P. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN.

McGinnis E., Goldstein A.P. (2003). Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut „Amity”.

Nęcka E. (2003). Inteligencja: Struktura – geneza – funkcje. Gdańsk: GWP.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Skarżyńska K. (1981). Spostrzeganie ludzi. Warszawa: PWN.

Smółka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków: Wyd. Wolters Kluwer Polska.

Waloszek D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wyd. Naukowe AP w Krakowie.

Waloszek D. (2009). Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej. W: D. Klaus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Waloszek D. (2014). Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Witkowski L. (2000). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń: Wyd. WIT-GRAF.

Wygotski L. (1971). Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym. W: L. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: PWN.

Wygotski L. (2002a). Problem wieku rozwojowego. W: L. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie (red. nauk. A. Brzezińska, M. Marchow, przekł. B. Smykowski). Poznań: Zysk i s-ka.

Wygotski L. (2002b). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: L. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie (red. nauk. A. Brzezińska, M. Marchow, przekł. B. Smykowski). Poznań: Zysk i s-ka.

Downloads

Published

2016-06-26

Issue

Section

Research

How to Cite

Diagnosis of social competences in pre-school children: possibilities and constraints. (2016). Pedagogical Review, 1, 209-222. https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.17