Motives of ICT use in teachers’ professional practice (research report)
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.17Keywords:
MediaPedagogics,diagnostic-correlativeresearch, informationcompetenceof teachers, the motives of iCT use, use of iCT methods and toolsAbstract
The article presents an excerpt of diagnostic-correlative research of quantitative/qualitative character, related to information competence of teachers in the area of application of iCT methods and tools in the context of new trends in technology and the accompanying civilizational transformations. Considered issues looking for answers to questions determining motives for which teachers use of iCT tools in their professional practice. highlights the subject and object conditions constructing circumstances in which teachers take action for applying iCT in teaching and upbringing process.
References
Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz i in. Warszawa: PWN.
Baron-Polańczyk E. (2006). Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej. Zielona Góra: Oficyna Wyd. UZ.
Baron-Polańczyk E. (2007). Multimedialne materiały dydaktyczne w edukacji techniczno-informatycznej w szkole podstawowej i gimnazjum. Raport z badań. Zielona Góra: Oficyna Wyd. UZ.
Baron-Polańczyk E. (2011). Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT. Zielona Góra: Oficyna Wyd. UZ.
Baron-Polańczyk E. (2012). Model kompetencji informacyjnych w zakresie wykorzystywania ICT. W: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.). Nowe media w edukacji. Toruń: Wyd. A. Marszałek.
Czerepaniak-Walczak M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Szczecin: Wyd. Naukowe US.
Czerepaniak-Walczak M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wyd. „Edytor”.
Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: GWP.
Dróżka W. (2010). Trangulacja badań. Badania empiryczne ilościowo-jakościowe. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.
Ferguson G. A., Takane Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Gnitecki J. (1996). Metodologiczne problemy pedagogiki prakseologicznej. Zielona Góra: Wyd. WSP.
Goban-Klas T. (1998). Informacja. Manipulacja informacją. W: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii. Warszawa: Fundacja INNOWACJA.
Gołębniak B. D. (2004). Nauczanie i uczenie się w klasie. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, vol. 2. Warszawa: PWN.
Hejnicka-Bezwińska T. (2000). O zmianach w edukacji. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej.
Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Lakerveld L. von (2014). Kształcenie kontekstualne w zarządzaniu i nauczaniu w Europie. Jak zmienić szkołę w środowisko kształcenia dla nauczycieli. Wyd. System Ewaluacji Oświaty. Nadzór pedagogiczny.
Melosik Z. (2004). Pedagogika postmodernizmu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, vol. 1. Warszawa: PWN.
Melosik Z., Szkudlarek T. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków: Impuls.
Nowak S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.
Okoń W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wyd. „Żak”.
Pachociński R. (1999). Oświata XXI wieku. Kierunki przeobrażeń. Warszawa: Wyd. IBE.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. „Żak”.
Retter H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. Tłum. M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk: Wyd. Naukowe GWP.
Reykowski J. (1992). Motywacja. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Emocje. Motywacja. Osobowość. Warszawa: PWN.
Schön D. A. (1987). The Reflective Practicioner. How Professionals Think in Acton. New York: Basic Books.
Siemieniecki B. (2007). Zastosowania technologii informacyjnej w pedagogice specjalnej W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Warszawa: PWN.
Siemieniecki B. (2010). Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne. Kraków: Impuls.
Survey of Schools: ICT in Education, Benchmarking Access, Use and Attitudes to Technology in Europe’s Schools, Final Report. (2013). A study prepared for the European Commission DG Communications Networks, Content & Technology
Szkudlarek T. (2004). Pedagogika krytyczna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, vol. 1. Warszawa: PWN.
Szkudlarek T., Śliwerski B. (2009). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Impuls.
Taraszkiewicz M. (1999). Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: Wyd. CODN.
Wenta K. (2002). Samouctwo informacyjne młodych nauczycieli akademickich. Toruń: Wyd. A. Marszałek.
Włodarski Z. (1985). Odbiór treści w procesie uczenia się. Warszawa: PWN.