An educator or a good uncle? – the role of a street worker in a local environment
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2013.01.04Keywords:
social pedagogy, outdoor daycare run by a street worker, National Committee for Education and Resocialisation, Pedagogy and Social Animation Group, street child, streetworkingAbstract
The article presents an analysis of the role of a street worker in a local environment based on selected projects. Three various actions were described in the field of street work pedagogy: Pedagogy and Social Animation Group, the concept of National Committee for Education and Resocialisation and the project ”My family – my courtyard – my future”. The article is an attempt to capture the most important attributes of street workers including informality of their action.
References
Bourdieu P., Passeron J.C. (2012). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Tłum. E. Neyman. Warszawa: PWN, s. 71-150.
Cueff D. (2006). Dziecko na ulicy – przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: metody pracy w środowisku otwartym. Projekt Daphne, GPAS.
Gogacz M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki: wykłady bydgoskie. Warszawa: Navo, s. 15-93.
Kołak W. (2005). Historia, rozwój i funkcjonowanie KKWR. W: I. Malanowska (red.) Dajmy dzieciom szansę. Warszawa: Krajowy Komitet Wychowania Resocjalizacyjnego, s. 24.
Kostka M. (2005). Przyjaciel dzieci Ulicy. W: I. Malanowska (red.) Dajmy dzieciom szansę. Warszawa: Krajowy Komitet Wychowania Resocjalizacyjnego, s. 113.
Malanowska I. (1999). Wychowawcza metamorfoza. Nasz Animator, 4 (24), s. 7.
Pytka L. (1989). Od redakcji. Opieka – wychowanie – terapia, 1, s. 2.