The phenomenological method applied in pedagogySome critical reflection for practice

Authors

  • Michał Głażewski University of the National Education Commission

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.01

Keywords:

phenomenology, Phänomenologie, phenomena, education, pedology, Edward Husserl, Wilfried Lippitz, Martin Heidegger, Lebensphilosophie, Lebenswelt, hermeneutic, mind, consciousness, awareness, senses, perception, notion, epoché

Abstract

The text deals with the connections and possibilities of applying the phenomenological research method in pedagogy. Phenomenology is the study of the way in which things appear or are present in consciousness. It is not just a simple recording of the content of consciousness – it examines its structures. The phenomenological research attitude implies the suspension of all theories when undertaking scientific research. However, it is not assumption-free knowledge, there always remains some attitude towards the area of reality being explored. Phenomenology is a method of spiritual looking and describing what is seen. It contains many rules that apply in a completely general way to all thinking, regardless of the philosophical position or scientific attitude in a given field, e.g. pedagogy. The article shows the potential and limits of using these rules in educational practice.

References

Arendt H. (1981). Myślenie. Transl. H. Buczyńska-Garewicz. Warszawa: Czytelnik.

Blackburn S. (1997). Oksfordzki słownik filozoficzny. Transl. M. Szczubiałka. Warszawa: Książka i Wiedza.

Bocheński J.M. (1992). Współczesne metody myślenia. Transl. S. Judycki. Poznań: W drodze.

Danner H. (1989). Methoden geisteswissenschaftlicher Pädagogik. Einführung in Hermeneutik, Phänomenologie und Dialektik. München-Basel: Ernst Rein[1]hardt Verlag.

Diemer A. (1967). Phänomenologie. In: A. Diemer & I. Frenzel (eds.), Philosophie. Frankfurt am Main: Fischer Bücherei.

Diogenes Laertios (1988). Żywoty i poglądy słynnych filozofów. Transl. I. Krońska, K. Leśniak & W. Olszewski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Grathoff R. (1990). Niektóre motywy fenomenologiczne we wczesnej socjologii Floriana Znanieckiego. In: J. Włodarek & M. Ziółkowski (eds.), Metoda biograficzna we wczesnej socjologii. Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Grathoff R. (1992). Środowisko i społeczeństwo. In: Z. Krasnodębski & K. Nellen (eds.), Świat przeżywany. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Honderich T. (ed.) (1998). Encyklopedia filozofii. Transl. J. Łoziński. Poznań: Zysk i S-ka.

Krasnodębski Z. (1989). O związkach fenomenologii i socjologii. Wprowadzenie. In: idem (ed.), Fenomenologia i socjologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lippitz W. (1987). Phänomenologie als Methode? Zur Geschichte und Aktualität des phänomenologischen Denkens in der Pädagogik. In: W. Lippitz & K. Meyer-Drawe (eds.), Kind und Welt. Phänomenologische Studien zur Pädagogik. Frankfurt am Main: Hain Verlag

Lippitz W. (1992). Phänomenologische Forschungen in der Pädagogik. In: J. Petersen & G.-B. Reinert (eds.), Pädagogische Konzeptionen. Eine Orientierungshilfe für Studium und Beruf. Donauwörth: Verlag Ludwig Auer.

Lippitz W. (1993). Phänomenologische Studien in der Pädagogik. Weinheim: Deutscher Studien Verlag.

Wuchert K. (1997). Methoden der Gegenwartsphilosophie. Bern: Haupt.

Downloads

Published

2025-01-13

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

The phenomenological method applied in pedagogySome critical reflection for practice. (2025). Pedagogical Review, 2, 9-17. https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.01