Academic teacher’s authority in students’ opinion
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.07Keywords:
authority, academic teacher, students’ opinion, higher education institutionAbstract
Effective functioning of an individual in society requires the establishment of relationships based on authority, traditionally associated with individuals holding specific social roles, such as academic teachers. In the context of evolving educational realities, the authority of academic
teachers has become the subject of numerous studies indicating its evolution and changing perception among students. Research conducted in 2024 at the University of Warmia and Mazury in Olsztyn reveals that qualities such as fairness, reliability, and understanding are crucial for the perceived authority of a teacher. Younger students value the ability to convey knowledge, while older students place greater importance on the ability to establish connections and inspire. The findings highlight the changing needs of students at different stages of education and the growing role of authority and personality in the teaching process. The article emphasizes the need for continuous improvement by teachers to effectively meet student expectations and influence their personal and intellectual development.
References
Apanowicz J. (2000). Autorytet nauczyciela akademickiego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni, 3.
Badura E. (1981). Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Doda A. (2002). Dyskurs mistrza w perspektywie poststukturalistycznej – implikacje dla pedagogiki. W: E. Malewska i B. Śliwerski (red.), Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Horowski J. (2020). Autorytet nauczyciela akademickiego, Forum Akademickie, 1.
Jaworowska M. (2002). Autorytet w ponowoczesnej polityce życia. W: B. Gołębiowski (red.), Autorytety polskie. Łomża: Wydawnictwo Stopka.
Kwatera A. (2009). Wymiary autorytetu nauczyciela akademickiego a optymalizacja jego oddziaływań. W: A. Domagała-Kręcioch i O. Wyżga (red.), Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Majchrzak I. i Zabaraszewska A. (2017). Autorytet nauczycieli akademickich według opinii studentów. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stietinen[1]sis, Oeconomica, 335(87), 2.
Olender B. (2012). Autorytet nauczyciela akademickiego w opinii studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W: A. Olubiński (red.), Autorytet: czy potrzebny w procesie edukacji?. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Polok G. (2010). Erozja autorytetu nauczyciela akademickiego – czy uwidaczniająca się tendencja może ulec zmianie? Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 13(2).
Rajchel A. (2017). Autorytet nauczyciela w opinii uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (na podstawie badań własnych). Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość, 14.
Szlachta B. (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Śnieżyński M. (2000). O autorytecie nauczyciela akademickiego. Konspekt, 2.
Wagner I. (2005). Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.