Wolność nie tylko dla ludzi. Polskie środowiska anarchistyczne i lewicowe w walce o prawa zwierząt

Autor

  • Maciej Wójcik Uniwersytet Szczeciński

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2022.01.03

Słowa kluczowe:

anarchizm, wyzwolenie zwierząt, zielony anarchizm, wegetarianizm, akcja bezpośrednia, historia polskiego anarchizmu

Abstrakt

Anarchizm, stanowiąc zespół doktryn, myśli i filozofii, mimo pewnych różnic światopoglądowych oraz zmian społecznych, kulturalnych i ekonomicznych wynikających z następujących po sobie okresów historycznych, do dzisiaj skupia się na walce z niesprawiedliwościami społecznymi mającymi rodzić się z kapitalizmu oraz hierarchicznych struktur społecznych. Jednakże współczesne szkoły anarchizmu w swojej teorii oraz praktyce zaczęły działania na innych polach, wychodząc poza problemy społeczne, skupiając się m.in. na walce z degradacją środowiska naturalnego, krytyce konsumpcjonizmu, działalności artystycznej, mającej propagować określone idee. Dostrzeżenie innych problemów przez współczesnych anarchistów w otaczającej ich rzeczywistości, doprowadziło do powstania nowych nurtów anarchizmu, takich jak zielony anarchizm czy anarchizm querrowy. Anarchizmy związane z postawami proekologicznymi i antytechnologicznymi zaczęły zyskiwać coraz większą popularność na przełomie XX i XXI w. Znaczna część zwolenników zielonego anarchizmu zaczęła interesować się problemami związanymi z miejscem zwierząt w kapitalizmie, ich wykorzystywaniem, a także brakiem ochrony prawnej przedstawicieli świata fauny. Także polskie środowiska anarchistyczne, które kształtowały się w latach 80. i 90. XX w., były świadome tego, iż ich obowiązkiem jest walka na rzecz poprawy warunków życia zwierząt. Natomiast w bardziej radykalnej formie walka o prawa zwierząt miała oznaczać ich pełne wyzwolenie (niszczenie ferm, propagowanie weganizmu, sprzeciw wobec przetrzymywania zwierząt w parkach zoologicznych). Celem artykułu jest zaprezentowanie stosunku do zwierząt i ich praw, autonomii wraz z metodami podejmowanymi na rzecz poprawy ich warunków przez polskich anarchistów oraz reprezentantów różnych środowisk lewicowych (zbliżonych światopoglądem do anarchizmu, ustosunkowujących się np. w swoich organach prasowych do myśli anarchistycznej) działających w latach 1980–2020

Bibliografia

Abramowski, E. (1994). Związki Przyjaźni. Zielona Góra: Red Rat.

Antonów, R. (2012). Za wolnością przeciwko państwu. Poglądy współczesnych polskich anarchistów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Beek. Pisemko o Prawach Zwierząt (1990), 5, 8.

Bey, H. (2009). Tymczasowa strefa autonomiczna. Kraków: Ha!art.

Borzym, S. (2007). Abramowski, Filozof Epoki Modernizmu. Bystra & Radlin: BIA.

Chwedoruk, R. (2011). Ruchy i myśl polityczna syndykalizmu w Polsce. Warszawa: Elipsa.

Dominick, B.A. (2019). Wyzwolenie zwierząt i społeczna rewolucja. Wegańska perspektywa na anarchizm lub anarchistyczna perspektywa na weganizm. B.m.: Wygrać Nowe Życie.

FaRrsZ. Zielonogórski nieregularnik anarchistyczny (1995), 2, 6–7.

Franke, J. (2013). „Czystość” (1905–1909) Augustyna Wróblewskiego albo iluzja etycznej krucjaty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Grinberg, D. (2017). Radykalizm żydowski na ziemiach polskich: wyzwania i odpowiedzi. Mielec: Inny Świat.

Grzybowski, A. (2016). O wspólnotach, które uciekają z map. W: R. Skrycki (red.), Studia z dziejów anarchizmu (2). W dwusetlecie urodzin Michaiła Bakunina (s. 289–294). Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Jeleń, A. (2011). Dr Józef Zieliński – polski anarchista w Paryżu. W: E. Krasucki & M. Przyborowski & R. Skrycki (red.), Studia z dziejów polskiego anarchizmu (s. 179–184). Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Kasprzycki, R. (2004). Królestwo nie z tego świata. Chrześcijańsko-anarchistyczne przesłanki filozofii profetycznej Mikołaja Bierdiajewa. Mielec: Inny Świat.

Koenig, Z. (2015). Raplh Waldo Emerson. Wybór pism filozoficznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kuligowski, P. (2020). Zniszczyć wszelkie państwo. Idee wędrowne Ludwika Królikowskiego (1799–1879). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Lange, O. (2005). Idee społeczne Edwarda Abramowskiego. Poznań: Bractwo Trójka.

Laskowski, P. (2006). Szkice z dziejów anarchizmu. Warszawa: Muza.

Lewandowski, W. (2011). Wolność i samotność. Myśl społeczno-polityczna amerykańskiego transcendentalizmu. Warszawa: Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski.

Machajski, J.W. (1997). Religia socjalistyczna a walka robotnicza. Zielona Góra: Red Rat.

Malendowicz, P. (2013). Ruch anarchistyczny w Europie wobec przemian globalizacyjnychprzełomu XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Piotrowski, G. (2016). Od postanarchizmu do pop-anarchizmu: współczesne interpretacje idei. W: R. Skrycki (red.), Studia z dziejów anarchizmu (2). W dwusetlecie urodzin Michaiła Bakunina (s. 304–307). Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.Płaszczyzna ideowa Federacji Anarchistycznej (druk ulotny).

Potkański, W. (2014). Działalność ruchów anarchistycznych w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX stulecia. Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, 16 (3), 103–111.

Sekura, A. & Przyborowski, M. (2019). Spełniające się marzenie. Wspomnienia o ruchu anarchistycznym w Polsce 1928–1946. Poznań: Bractwo Trojka.

Siemion, I.Z. (2007). Sława i zniesławienie. O życiu i pracy AuGUStyna Wróblewskiego.Czarny Brzask. Mielec: Inny Świat.

Sikorski, T. (2020). Prekursorzy zielonego anarchizmu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Singer, P. (2018). Wyzwolenie zwierząt. Warszawa: Marginesy.

Skowyt (1989), 1, 3–4.

Skrycki, R. (2020). Działalność Ruchu Społeczeństwa Alternatywnego i początki szczecińskiego anarchizmu. W: D. Bień & W. Mazur & G. Piotrowski & P. Ruchlewski (red.),Ruch Społeczeństwa Alternatywnego. Studia i analizy (s. 27–36). Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.

Szczepański, T. (1990). Ruch anarchistyczny na ziemiach polskich zaboru rosyjskiego w dobie rewolucji 1905–1907. Warszawa: Inny Świat.

Thoreau, H.D. (2000). Sztuka chodzenia. Poznań: Bractwo Trójka.

Thoreau, H.D. (2020). Walden, czyli życie w lesie. Poznań: Rebis.

Trująca Fala (1993), 6, 6.

Weganizm oznacza atak. Podsycanie pożaru przeciw gatunkizmowi i antropocentryzmowi moralnemu (2019). Inny Świat, 50, 14.

Weget Front (1989), 1, 1–4.

Wróblewski, A. (2003). Czerwona Religia. Poznań: Bractwo Trójka.

Wyzwolenie Zwierząt (1989), 5, 2.

Wyzwolenie Zwierząt (1989), 6, 1–2.

Wyzwolenie Zwierząt (1989), 9, 1–2.

Zielona Fala (2021). Zielony anarchizm. B.m.: Oficyna Bractwa Trójka.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-01

Numer

Dział

Studia i analizy