Proces boloński w polityce szkolnictwa wyższego
DOI:
https://doi.org/10.34767/SIIP.2021.01.06Słowa kluczowe:
harmonizowanie, europejski obszar szkolnictwa wyższego, proces boloński, gospodarka oparta na wiedzy, wykształcenie wyższeAbstrakt
W artykule scharakteryzowano proces boloński, jego genezę oraz harmonizowanie środowiska akademickiego z perspektywy europejskiej, stanowiące całokształt działań podjętych przez kraje sygnatariuszy deklaracji. Ponadto wskazuje możliwe szanse rozwoju oraz pojawiające się zagrożenia dla urzeczywistnienia strategicznych celów. Artykuł pozwala zrozumieć konieczność występowania wielu rozwiązań w obecnym modelu kształcenia wyższego oraz systemu, wskazuje zasadność idei uczenia się przez całe życie, umożliwiającej skuteczne zmierzenie się z wyzwaniami konkurencyjności, zmiennymi technologiami, zapewniając społeczeństwu równość szans oraz zwiększając jakość i poziom ich życia.
Bibliografia
Almog, T., Almog, O. (2020). Academia:All the Lies – What Went Wrong in the University Model and What Will Come in its Place (s. 507–582). University of Haifa.
Antonowicz, D. (2016). Przyszłość uniwersytetu, jego kształtu, funkcji i wzorów działania. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(21), 63–72.
Biuletyn Informacji Publicznej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Informacja ogólna o Procesie Bolońskim.
Brzeziński, J.M. (2017). O poprawianiu (ale też i o psuciu) systemu przeprowadzania awansów naukowych w Polsce w latach 1990–2017. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(50), 147–172. DOI:10.14746/nisw.2017.2.7.
Chmielecka, E. (2019). Proces boloński – to już 20 lat!. Forum Akademickie,9.
Czarnecki, K. (2015). Uwarunkowania nierówności horyzontalnych w dostępie do szkolnictwa wyższego w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(45), 161–189. DOI: 10.14746/nsw.2015.1.7
Dąbrowa-Szefler, M. (2011). Kształcenie doktorantów w krajach Unii Europejskiej – pod-stawowe tendencje. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(37), 162–177.
Dąbrowa-Szefler, M. (2009). OECD; szkolnictwo wyższe; zarządzanie szkolnictwem wyższym; finansowanie szkolnictwa wyższego; internacjonalizacja szkolnictwa wyższego; kariera naukowa; nauczyciele akademiccy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(33), 56–78.
Deklaracja Bolońska. Szkolnictwo wyższe w Europie. Wspólna Deklaracja Europejskich Ministrów Edukacji, zebranych w Bolonii w dniu 19 czerwca 1999.
Deklaracja z Budapesztu i Wiednia w sprawie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższe-go 12 marca 2010 roku.
European University Association. (2001).
Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego – Realizacja celów. Komunikat z konferencji europejskich ministrów ds. szkolnictwa wyższego, Bergen, 19–20 maja 2005 r.
Global Forum On Academic Freedom, Institutional Autonomy, And The Future Of Democracy – 21 czerwca 2019.
Jabłecka, J. (2016). Wybrane problemy mobilności pracowników naukowych – mobilność międzynarodowa i międzysektorowa, kariery oraz rekrutacja kadry naukowej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(11), 31–48.
Kraśniewski, A. (2009). Proces Boloński: to już 10 lat. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Kołodziej, G., Próchnicka, M. Zadania Komisji. Raport roczny 2018/Plan działań 2019. Polska Komisja Akredytacyjna.
Komunikat londyński w kierunku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego: odpowiedź na wyzwania w zglobalizowanym świecie. 18 maja 2007.
Konferencja Ministrów Szkolnictwa Wyższego EOSW – Rzym 2020. Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Konwencja o uznaniu kwalifikacji związanych z uzyskaniem wyższego wykształcenia w Regionie Europejskim, sporządzona w Lizbonie dnia 11 kwietnia 1997 r.
Kucznik, K. (2019). Gospodarka oparta na wiedzy jako trend stymulujący zarządzanie ta-lentami. W: E. Gruszewska, M. Roszkowska (red.), Współczesne problemy ekonomiczne w badaniach młodych naukowców, t. 3. Analizy makro- i mezoekonomiczne (s. 134–149). Toruń: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
Kulczycki, E. (2017). Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(49), 63–78. DOI: 10.14746/nisw.2017.1.4.
NIK (2018). Informacja o wynikach kontroli. System oceny jakości kształcenia w szkołach wyższych. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego.
Nowakowska, H., Pietkiewicz, I. (2016). Narzędzia procesu bolońskiego w opiniach studentów pomorskich uczelni. Colloquium
Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 1, 58–61.
Orczykowska, A. (2016). Szkolnictwo wyższe a wymagania rynku pracy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(28), 49–64.
Prague Sorbonne Joint Declaration Joint declaration on harmonisation of the architecture of the European higher education system (1998).
Proces Boloński 2020 – Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w nowej dekadzie. Komunikat z konferencji europejskich ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe, Leuven i Louvain-la-Neuve, 28–29 kwietnia 2009.
Realizacja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego Komunikat z konferencji ministrów ds. szkolnictwa wyższego, Berlin, 19 września 2003.
Thieme, J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA (s. 51).Warszawa: Difin.Universitetens Magna Charta Bologna 1988.
Wagner, A. (2016). Finansowanie szkolnictwa wyższego: nowe mechanizmy, nowe problemy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(9), 70–79.
Waltoś, S. (2016). Szkolnictwo wyższe w Polsce. Ustrój, prawo, organizacja. Średniowieczne modele uniwersytetów inspiracją dla współczesności?. Warszawa: Wolters Kluwer.
Wąsowicz, M. (2004). Deklaracja bolońska, i co dalej. Zbiór komunikatów, wytycznych i sugestii materiały ze strony internetowej MENiS. Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich. Poznań: Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna.
W kierunku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Komunikat ze spotkania europejskich Ministrów ds. szkolnictwa wyższego, które odbyło się w Pradze dnia 19 maja 2001 roku.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.