The Bologna Process and higher education policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2021.01.06

Keywords:

harmonization, European Higher Education Area, Bologna Process, knowledge-based economy, university education

Abstract

The goal of this publication is to discuss the Bologna Process in the field of higher education policy, the origins, traditions and harmonization of academia from a european perspective, representing the totality of actions taken by the main countries of the Bologna Declaration. Moreover, it indicates possible opportunities of development and emerging threats to the realization of strategic goals. The article is to show the necessity of many solutions in the current model of higher education and allows to clarify the doubts of the system’s prosperity, pointing out the validity of the idea of lifelong learning, which allows to effectively face the emerging challenges of competitiveness and ever-changing technologies, providing society with equal opportunities and increasing the existence quality.

References

Almog, T., Almog, O. (2020). Academia:All the Lies – What Went Wrong in the University Model and What Will Come in its Place (s. 507–582). University of Haifa.

Antonowicz, D. (2016). Przyszłość uniwersytetu, jego kształtu, funkcji i wzorów działania. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(21), 63–72.

Biuletyn Informacji Publicznej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Informacja ogólna o Procesie Bolońskim.

Brzeziński, J.M. (2017). O poprawianiu (ale też i o psuciu) systemu przeprowadzania awansów naukowych w Polsce w latach 1990–2017. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(50), 147–172. DOI:10.14746/nisw.2017.2.7.

Chmielecka, E. (2019). Proces boloński – to już 20 lat!. Forum Akademickie,9.

Czarnecki, K. (2015). Uwarunkowania nierówności horyzontalnych w dostępie do szkolnictwa wyższego w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(45), 161–189. DOI: 10.14746/nsw.2015.1.7

Dąbrowa-Szefler, M. (2011). Kształcenie doktorantów w krajach Unii Europejskiej – pod-stawowe tendencje. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(37), 162–177.

Dąbrowa-Szefler, M. (2009). OECD; szkolnictwo wyższe; zarządzanie szkolnictwem wyższym; finansowanie szkolnictwa wyższego; internacjonalizacja szkolnictwa wyższego; kariera naukowa; nauczyciele akademiccy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(33), 56–78.

Deklaracja Bolońska. Szkolnictwo wyższe w Europie. Wspólna Deklaracja Europejskich Ministrów Edukacji, zebranych w Bolonii w dniu 19 czerwca 1999.

Deklaracja z Budapesztu i Wiednia w sprawie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższe-go 12 marca 2010 roku.

European University Association. (2001).

Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego – Realizacja celów. Komunikat z konferencji europejskich ministrów ds. szkolnictwa wyższego, Bergen, 19–20 maja 2005 r.

Global Forum On Academic Freedom, Institutional Autonomy, And The Future Of Democracy – 21 czerwca 2019.

Jabłecka, J. (2016). Wybrane problemy mobilności pracowników naukowych – mobilność międzynarodowa i międzysektorowa, kariery oraz rekrutacja kadry naukowej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(11), 31–48.

Kraśniewski, A. (2009). Proces Boloński: to już 10 lat. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Kołodziej, G., Próchnicka, M. Zadania Komisji. Raport roczny 2018/Plan działań 2019. Polska Komisja Akredytacyjna.

Komunikat londyński w kierunku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego: odpowiedź na wyzwania w zglobalizowanym świecie. 18 maja 2007.

Konferencja Ministrów Szkolnictwa Wyższego EOSW – Rzym 2020. Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Konwencja o uznaniu kwalifikacji związanych z uzyskaniem wyższego wykształcenia w Regionie Europejskim, sporządzona w Lizbonie dnia 11 kwietnia 1997 r.

Kucznik, K. (2019). Gospodarka oparta na wiedzy jako trend stymulujący zarządzanie ta-lentami. W: E. Gruszewska, M. Roszkowska (red.), Współczesne problemy ekonomiczne w badaniach młodych naukowców, t. 3. Analizy makro- i mezoekonomiczne (s. 134–149). Toruń: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

Kulczycki, E. (2017). Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(49), 63–78. DOI: 10.14746/nisw.2017.1.4.

NIK (2018). Informacja o wynikach kontroli. System oceny jakości kształcenia w szkołach wyższych. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego.

Nowakowska, H., Pietkiewicz, I. (2016). Narzędzia procesu bolońskiego w opiniach studentów pomorskich uczelni. Colloquium

Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 1, 58–61.

Orczykowska, A. (2016). Szkolnictwo wyższe a wymagania rynku pracy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(28), 49–64.

Prague Sorbonne Joint Declaration Joint declaration on harmonisation of the architecture of the European higher education system (1998).

Proces Boloński 2020 – Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w nowej dekadzie. Komunikat z konferencji europejskich ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe, Leuven i Louvain-la-Neuve, 28–29 kwietnia 2009.

Realizacja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego Komunikat z konferencji ministrów ds. szkolnictwa wyższego, Berlin, 19 września 2003.

Thieme, J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA (s. 51).Warszawa: Difin.Universitetens Magna Charta Bologna 1988.

Wagner, A. (2016). Finansowanie szkolnictwa wyższego: nowe mechanizmy, nowe problemy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(9), 70–79.

Waltoś, S. (2016). Szkolnictwo wyższe w Polsce. Ustrój, prawo, organizacja. Średniowieczne modele uniwersytetów inspiracją dla współczesności?. Warszawa: Wolters Kluwer.

Wąsowicz, M. (2004). Deklaracja bolońska, i co dalej. Zbiór komunikatów, wytycznych i sugestii materiały ze strony internetowej MENiS. Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich. Poznań: Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna.

W kierunku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Komunikat ze spotkania europejskich Ministrów ds. szkolnictwa wyższego, które odbyło się w Pradze dnia 19 maja 2001 roku.

Downloads

Published

2021-01-18

Issue

Section

Studies and analysis

How to Cite

The Bologna Process and higher education policy. (2021). World of Ideas and Politics, 20(1), 105-124. https://doi.org/10.34767/SIIP.2021.01.06