Internetowa aktywność młodych dorosłych – raport z badań empirycznych
DOI:
https://doi.org/10.34767/SIIP.2021.01.07Słowa kluczowe:
aktywność internetowa, internet, nowe media, młodzi dorośli, badania empiryczneAbstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych dotyczące aktywności internetowej młodych dorosłych. Nowe technologie komunikacyjne i informacyjne mają wpływ na niemal każdą płaszczyznę życia. Młodzi dorośli już od najmłodszych lat mieli styczność z cyberprzestrzenią, co oznacza, że w odróżnieniu od starszego pokolenia internet jest dla nich naturalnym środowiskiem życia. Głównym celem analizy zebranego materiału empirycznego było wskazanie poziomu aktywności ankietowanych w internecie. Niniejszy artykuł jest próbą zbadania relacji, jakie zachodzą pomiędzy aktywnością respondentów w przestrzeni wirtualnej a ich cechami społeczno-demograficznymi (wiek, płeć, poziom wykształcenia, miejsce zamieszkania), ilością czasu spędzanego w internecie, zainteresowaniem polityką, poglądami politycznymi oraz udziałem w wyborach parlamentarnych. Hipotezą badawczą jest założenie, że młodzi dorośli charakteryzują się niskim poziomem internetowej aktywności. Wyniki badań potwierdzają hipotezę i wykazują, że ankietowani cechowali się niskim poziomem aktywności internetowej. Ponadto dostrzeżono korelacje pomiędzy czasem spędzanym w internecie, zainteresowaniem polityką, poglądami politycznymi oraz udziałem w wyborach parlamentarnych. Badana grupa deklarująca, że korzysta z sieci ponad cztery godziny dziennie, umiejąca określić własne poglądy polityczne, uczestnicząca w wyborach, a także wskazująca, że ich zainteresowanie polityką jest duże lub bardzo duże cechowała się wyższym poziomem aktywności w sieci.
Bibliografia
Arnett, J. (2006). The Psychology of Emerging Adulthood: What Is Known, and What Remains to Be Known?. W: J.J. Arnett, J.L. Tanner(red.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (s. 303–330). Washington: American Psychological Association.
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzezińska, A., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt?. Nauka, 4, 67–107.
Chuchro, E. (2005). O walorach edukacyjnych i kulturotwórczych serwisu dla dzieci i młodzieży. W: M. Sokołowski(red.), Oblicza Internetu. Internet a globalne społeczeństwo informacyjne (s. 163–170). Elbląg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu.
Combes, B. (2009). Generation Y: Are they really digital natives or more like digital refu-gees?. Synergy, 7 (1), 31–40.
Friston, K., Ashburner, J., Kiebel, S., Nichols, T., Penny, W. (2006). Statistical parametric mapping: the analysis of functional brain images. Cambridge: Academic Press.
Grodzka, D. (2009). E-demokracja. Studia BAS, 3 (19), 117–141.
Gudaniec, A. (2021, 13 Maja). Heraklit z Efezu. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Gurba, E. (2011). Wczesna dorosłość. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: Podręcznik akademicki (s. 287–311). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kalinowska-Żeleźnik, A. (2017). Wykorzystanie nowych mediów w komunikowaniu politycznym na przykładzie Urzędu Miejskiego w Elblągu. Media, Biznes, Kultura, 2 (3), 43–55.
Kirschner, P., Bruyckere, P. (2017). The myths of the digital native and the multitasker. Teaching and Teacher Education, 67, 135–142. DOI: 10.1016/j.tate.2017.06.001.
Korzystanie z internetu(2020). Komunikat z Badań CBOS, 85. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
Lenartowicz-Podbielska, A. (2016). Chaos w czasach płynnej nowoczesności. W: S. Czap-nik, A. Kusztal(red.), Płynna nowoczesność: Analiza krytyczna (s. 31–48). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Maciąg, M., Maciąg, K. (2016). Dzieci i młodzież w XXI w. – ujęcie społeczne. Lublin: Wy-dawnictwo Naukowe TYGIEL.
Makowski, D., Ben-Shachar, M., Lüdecke, D. (2019). BayestestR: Describing Effects and their Uncertainty, Existence and Significance within the Bayesian Framework. Journal of Open Source Software, 4(40), 1–8. DOI: 10.21105/joss.01541.
Ostafińska-Molik, B. (2012). Zagubienie młodzieży – samotne dryfowanie w strumieniu społecznych interakcji. W: E. Wysocka (red.), Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (s. 118–132). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Palfrey, J. & Gasser, U. (2008). Born Digital. Understanding the First Generation of Digital Natives. New York: Basic Books.Peret-Drążewska, P. (2014). Współczesna młodzież postrzegana w perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Porębski, L. (2013). Więcej, szybciej, taniej. O radościach i smutkach związanych z elektroniczną demokracją. W: M. Marczewska-Rytko (red.), Demokracja elektroniczna. Kontrowersje i dylematy (s. 13–32). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Sarowski, Ł. (2017). Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci. Rozprawy Społeczne, 11 (1), 32–39.
Stoppel, A. (2020). Nowe media w polityce: Na przykładzie kampanii prezydenckich w Polsce w latach 1995–2015. Poznań: FNCE.
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Tatarkiewicz, W. (2014). Historia filozofii, t. 1. Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: PWN.
Tomczyk, Ł. (2017). Nowe media a zagrożenia i działania profilaktyczne na przykładzie za-łożeń programu Bezpieczna+. W: M. Górka(red.), Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży: realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa (s. 326–337).Warszawa: Wy-dawnictwo Difin.
Urbaniak, M. (2014). Gorzki posmak płynnej nowoczesności. Wybrane zagadnienia z filozofii społecznej Zygmunta Baumana. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 4, 5–26.
Waśko, R. (2016). Wybrane aspekty różnicujące pokolenie X, Y i Z w kontekście użytkowania nowych technik i Internetu. W: Z. Rykiel, J. Kinal (red.), Socjologia codzienności jako niebanalności (s. 136–153). Rzeszów: Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.