Internet activity of young adults – the empirical research report
DOI:
https://doi.org/10.34767/SIIP.2021.01.07Keywords:
Internet activity, Internet, new media, young adults, empirical researchAbstract
The article presents the results of empirical research on the Internet activity of young adults. New communication and information technologies affect almost every aspect of life. Young adults have had contact with cyberspace from an early age, which means, unlike the older generation, the Internet is their natural living environment. The main purpose of the analysis of the collected empirical material was to indicate the level of online activity of the respondents. This article is an attempt to examine the relationship between the respondents’ activity in the virtual space and their socio-demographic characteristics (age, gender, level of education, place of residence), the amount of time spent on the Internet, interest in politics, political views and participation in parliamentary elections. The research hypothesis is the assumption that young adults were characterized by low levels of Internet activity. The results of the study support the hypothesis and show that the respondents were characterized by low level of Internet activity. Moreover, there was a correlation between the time spent on the Internet, interest in politics, political views and participation in parliamentary elections. The surveyed group declaring that they use the Internet for more than 4 hours a day, able to define their own political views, participating in elections, and indicating that their interest in politics is high or very high was characterized by a higher level of online activity.
References
Arnett, J. (2006). The Psychology of Emerging Adulthood: What Is Known, and What Remains to Be Known?. W: J.J. Arnett, J.L. Tanner(red.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (s. 303–330). Washington: American Psychological Association.
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzezińska, A., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt?. Nauka, 4, 67–107.
Chuchro, E. (2005). O walorach edukacyjnych i kulturotwórczych serwisu dla dzieci i młodzieży. W: M. Sokołowski(red.), Oblicza Internetu. Internet a globalne społeczeństwo informacyjne (s. 163–170). Elbląg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu.
Combes, B. (2009). Generation Y: Are they really digital natives or more like digital refu-gees?. Synergy, 7 (1), 31–40.
Friston, K., Ashburner, J., Kiebel, S., Nichols, T., Penny, W. (2006). Statistical parametric mapping: the analysis of functional brain images. Cambridge: Academic Press.
Grodzka, D. (2009). E-demokracja. Studia BAS, 3 (19), 117–141.
Gudaniec, A. (2021, 13 Maja). Heraklit z Efezu. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Gurba, E. (2011). Wczesna dorosłość. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: Podręcznik akademicki (s. 287–311). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kalinowska-Żeleźnik, A. (2017). Wykorzystanie nowych mediów w komunikowaniu politycznym na przykładzie Urzędu Miejskiego w Elblągu. Media, Biznes, Kultura, 2 (3), 43–55.
Kirschner, P., Bruyckere, P. (2017). The myths of the digital native and the multitasker. Teaching and Teacher Education, 67, 135–142. DOI: 10.1016/j.tate.2017.06.001.
Korzystanie z internetu(2020). Komunikat z Badań CBOS, 85. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
Lenartowicz-Podbielska, A. (2016). Chaos w czasach płynnej nowoczesności. W: S. Czap-nik, A. Kusztal(red.), Płynna nowoczesność: Analiza krytyczna (s. 31–48). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Maciąg, M., Maciąg, K. (2016). Dzieci i młodzież w XXI w. – ujęcie społeczne. Lublin: Wy-dawnictwo Naukowe TYGIEL.
Makowski, D., Ben-Shachar, M., Lüdecke, D. (2019). BayestestR: Describing Effects and their Uncertainty, Existence and Significance within the Bayesian Framework. Journal of Open Source Software, 4(40), 1–8. DOI: 10.21105/joss.01541.
Ostafińska-Molik, B. (2012). Zagubienie młodzieży – samotne dryfowanie w strumieniu społecznych interakcji. W: E. Wysocka (red.), Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (s. 118–132). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Palfrey, J. & Gasser, U. (2008). Born Digital. Understanding the First Generation of Digital Natives. New York: Basic Books.Peret-Drążewska, P. (2014). Współczesna młodzież postrzegana w perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Porębski, L. (2013). Więcej, szybciej, taniej. O radościach i smutkach związanych z elektroniczną demokracją. W: M. Marczewska-Rytko (red.), Demokracja elektroniczna. Kontrowersje i dylematy (s. 13–32). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Sarowski, Ł. (2017). Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci. Rozprawy Społeczne, 11 (1), 32–39.
Stoppel, A. (2020). Nowe media w polityce: Na przykładzie kampanii prezydenckich w Polsce w latach 1995–2015. Poznań: FNCE.
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Tatarkiewicz, W. (2014). Historia filozofii, t. 1. Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: PWN.
Tomczyk, Ł. (2017). Nowe media a zagrożenia i działania profilaktyczne na przykładzie za-łożeń programu Bezpieczna+. W: M. Górka(red.), Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży: realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa (s. 326–337).Warszawa: Wy-dawnictwo Difin.
Urbaniak, M. (2014). Gorzki posmak płynnej nowoczesności. Wybrane zagadnienia z filozofii społecznej Zygmunta Baumana. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 4, 5–26.
Waśko, R. (2016). Wybrane aspekty różnicujące pokolenie X, Y i Z w kontekście użytkowania nowych technik i Internetu. W: Z. Rykiel, J. Kinal (red.), Socjologia codzienności jako niebanalności (s. 136–153). Rzeszów: Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.