Cyfrowy tłum – charakterystyka zjawiska

Autor

  • Aleksander Zbirański Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.12

Słowa kluczowe:

tłum, Internet, demokracja, równouprawnienie, media

Abstrakt

Celem artykułu jest opisanie zjawiska cyfrowego tłumu, specyficznego dla funkcjonowania debaty politycznej w Internecie (ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych). Odnosząc się do koncepcji G. Le Bona i R. Girarda, przedstawia sposób zachowania się cyfrowego tłumu i jego znaczenie dla rozwoju debaty publicznej w obszarze komunikacji masowej, jakim jest Internet.

Bibliografia

Dudek Z., Kozioł ofi arny jako personifi kacja kompleksu Cienia, „Albo Albo. Problemy Psychologii i Kultury” 2001, nr 4.

Dymek J., Najnowsi barbarzyńcy, Dwutygodnik (online), www.dwutygodnik.com.

Napiórkowski M., Człowiek-marka powstaje, [w:] Plaga celebrytów, red. W. Pessel, S. Zagórski, Łomża 2013.

Eco U., Wymyślanie wrogów, Poznań 2012.

Girard R., Kozioł ofiarny, Łódź 1987.

Kubiński G., Narodziny podmiotu wirtualnego. Narracja. Dyskurs. Deixis, Kraków 2008.

Le Bon G., Psychologia tłumu, Lwów 1930.

Słomski D., Zaskakująco dobre wyniki Facebooka. Rośnie liczba użytkowników, Money.pl,

Tuan Y.-F., Przestrzeń i miejsce, Warszawa 1987.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-23

Numer

Dział

Studia i analizy