Uwarunkowania dyfuzji i-votingu jako innowacji publicznej

Autor

  • Alina Kaszkur Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.13

Słowa kluczowe:

diff usion of innovation, innovation, public innovation, i-voting

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest próbą analizy uwarunkowań wpływających na proces rozprzestrzeniania się i-votingu jako innowacji publicznej. Jako podstawę interpretacji przyjęto teorię dyfuzji innowacji autorstwa Everetta M. Rogersa. W artykule kolejno dokonano przeglądu występujących w literaturze pojęć, takich jak: innowacja, innowacyjność publiczna, dyfuzja innowacji oraz i-voting. Następnie, w oparciu o cechy i-votngu, podjęto się interpretacji czynników jego akceptacji, wskazując, jak ważną rolę w tym procesie odgrywają immanentne atrybuty samej innowacji oraz uwzględniając jej powiązanie z szeregiem czynników zewnętrznych, np. tych natury politycznej, społecznej czy kulturowej.

Bibliografia

Bal-Woźniak T., Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne, Warszawa 2012.

Boguski J., Marketing innowacji. Kreowanie innowacyjnych produktów i usług na potrzeby rynku, Warszawa 2016.

Cassidy M.F., Narayan D., A Dimensional Approach to Measuring Social Capital: Development and Validation of a Social Capital Inventory, „Current Sociology” 2001, vol. 49.

de Tarde G., Les lois de l’imitation, Paryż 1895.

Gałęski B., Innowacja a społeczność wiejska, Warszawa 1971.

Grzybowska B., Innowacyjność przemysłu spożywczego – ujęcie regionalne, Olsztyn 2012.

Innowacje w sektorze publicznym Raport przedstawiający aktualny stan wiedzy, Fundusz ARC, Warszawa 2013.

Kamiński Z., Przestrzenna dyfuzja innowacji rolniczych, Poznań 1982.

Kapiszewski J., Żółciak T., Rekordowo drogie elekcje. Dlaczego wybory będą kosztować dwa razy więcej niż dotychczas?, Gazeta Prawna.pl, 14.11.2018.

Katz E., Levin M.L., Hamilton H., Traditions of Research on the Diff usion of Innovation, „American Sociological Review” 1963, nr 28.

Klincewicz K., Dyfuzja innowacji. Jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług, Warszawa 2011.

Laska A., Innowacyjność publiczne – próba konceptualizacji pojęcia, [w:] Wyzwania innowacyjności publicznej, red. A. Kaszkur, A. Laska, Bydgoszcz 2015.

Łoboda J., Rozwój koncepcji i modeli przestrzennej dyfuzji innowacji, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Studia geograficzne” 1983, nr 37.

Marciniak S., Innowacje i rozwój gospodarczy, Warszawa 2000.

Mider D., Głosowanie przez Internet a demokracja, „Studia Politologiczne” 2011, vol. 20.

Oslo Manual Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Organisation for Economic Co-operation and Development, Statistical Off ice of the European Communities, 2005.

Pająk K., Innowacyjność a kapitał ludzki, [w:] Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa 2006.

Pietrasiński Z., Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, Warszawa 1970.

Rogers E.M., Diffusion of innovations, New York 1983.

Rogers E.M., Diffusion of innovations, New York 2003.

Świadek A., Krajowy system innowacji w Polsce, Warszawa 2017.

Tuziak A., Innowacyjność i rozwój. Zakres i formy aktywności innowacyjnej administracji publicznej Podkarpacia w procesie trwałego rozwoju regionu, Rzeszów 2006.

Zdun M., Innowacje. Perspektywa społeczno-kulturowa, Lublin 2016.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-23

Numer

Dział

Studia i analizy

Jak cytować

Uwarunkowania dyfuzji i-votingu jako innowacji publicznej. (2018). Świat Idei I Polityki, 17, 273-289. https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.13