The determinants of the diffusion of i-voting as public innovation

Authors

  • Alina Kaszkur Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.13

Keywords:

diff usion of innovation, innovation, public innovation, i-voting

Abstract

This article analyzes the determinants which have an infl uence on the process of spreading i-voting as public innovation. The
basis for their interpretation was the Everett M. Rogers’ diff usion of innovation theory. The review of terms: innovation, public innovation, diff usion of innovation and i-voting found in source literature has been made. The attributes of i-voting were a basis for interpretation of its acceptance. This article points out how important role in this process plays the important attributes of innovation and its connection with number of external factors such as political, social and cultural.

References

Bal-Woźniak T., Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne, Warszawa 2012.

Boguski J., Marketing innowacji. Kreowanie innowacyjnych produktów i usług na potrzeby rynku, Warszawa 2016.

Cassidy M.F., Narayan D., A Dimensional Approach to Measuring Social Capital: Development and Validation of a Social Capital Inventory, „Current Sociology” 2001, vol. 49.

de Tarde G., Les lois de l’imitation, Paryż 1895.

Gałęski B., Innowacja a społeczność wiejska, Warszawa 1971.

Grzybowska B., Innowacyjność przemysłu spożywczego – ujęcie regionalne, Olsztyn 2012.

Innowacje w sektorze publicznym Raport przedstawiający aktualny stan wiedzy, Fundusz ARC, Warszawa 2013.

Kamiński Z., Przestrzenna dyfuzja innowacji rolniczych, Poznań 1982.

Kapiszewski J., Żółciak T., Rekordowo drogie elekcje. Dlaczego wybory będą kosztować dwa razy więcej niż dotychczas?, Gazeta Prawna.pl, 14.11.2018.

Katz E., Levin M.L., Hamilton H., Traditions of Research on the Diff usion of Innovation, „American Sociological Review” 1963, nr 28.

Klincewicz K., Dyfuzja innowacji. Jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług, Warszawa 2011.

Laska A., Innowacyjność publiczne – próba konceptualizacji pojęcia, [w:] Wyzwania innowacyjności publicznej, red. A. Kaszkur, A. Laska, Bydgoszcz 2015.

Łoboda J., Rozwój koncepcji i modeli przestrzennej dyfuzji innowacji, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Studia geograficzne” 1983, nr 37.

Marciniak S., Innowacje i rozwój gospodarczy, Warszawa 2000.

Mider D., Głosowanie przez Internet a demokracja, „Studia Politologiczne” 2011, vol. 20.

Oslo Manual Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Organisation for Economic Co-operation and Development, Statistical Off ice of the European Communities, 2005.

Pająk K., Innowacyjność a kapitał ludzki, [w:] Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa 2006.

Pietrasiński Z., Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, Warszawa 1970.

Rogers E.M., Diffusion of innovations, New York 1983.

Rogers E.M., Diffusion of innovations, New York 2003.

Świadek A., Krajowy system innowacji w Polsce, Warszawa 2017.

Tuziak A., Innowacyjność i rozwój. Zakres i formy aktywności innowacyjnej administracji publicznej Podkarpacia w procesie trwałego rozwoju regionu, Rzeszów 2006.

Zdun M., Innowacje. Perspektywa społeczno-kulturowa, Lublin 2016.

Downloads

Published

2018-11-23

Issue

Section

Studies and analysis

How to Cite

The determinants of the diffusion of i-voting as public innovation . (2018). World of Ideas and Politics, 17, 273-289. https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.13