Institutional and legal dimensions in state cybersecurity policy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SIIP.2024.02.05Keywords:
threats, security, legislation, cyber responsibility policy, education, digital resourcesAbstract
This article aims to identify the key institutional and legal dimensions of state cybersecurity policy, which are increasingly shaped by the growing use of digital resources. The central research question is: What are the most distinctive institutional and legal dimensions in state cybersecurity policy? The main hypothesis posits that these dimensions are primarily defined by specific EU strategies and directives, as well as legal regulations related to the Civil Code. Cybercrime threats, including viruses, malware, online fraud, and phishing, significantly influence these dimensions, as users of digital resources are often targeted by such attacks. The publication used several research methods, including analysis of source documents and subject literature as well as the institutional and legal methods.
References
Albrycht, I. et al. (2019). Wyzwania w cyberprzestrzeni. Przykłady rozwiązań, zagrożenia, regulacje. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Kościuszki.
Aleksandrowicz, R & Liedel, K. (2014). Społeczeństwo informacyjne – sieć – cyberprzestrzeń. Nowe zagrożenia. In: K. Liedel, P. Piasecka & T.R. Aleksandrowicz (eds.), Sieciocentryczne bezpieczeństwo. Wojna, pokój i terroryzm w epoce informacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Bączek, P. (2011). Zagrożenia informacyjne a bezpieczeństwo państwa polskiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Bielinis, L. (2022). Uczenie się w przestrzeniach cyfrowych uniwersytetu studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bratland, E., Siemieniecka, D. & Siemieniecki, B. (2016). Knowledge, ICT and Education: A Variety of Perspectives. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Brzostek-Pawłowska, J. (2013). E-learning, wirtualny i realny świat. Prace Naukowo-Badawcze Instytutu Maszyn Matematycznych, 2, 31.
Chałubińska-Jentkiewicz, K. (2019). Cyberodpowiedzialność. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
DiNucci, D. (1999). Fragmented future. Print, 53(4), 220–222. Retrieved from: http://darcyd.com/fragmented_future.pdf [accessed: 20.10.2023].
Globan-Klas, T. & Sienkiewicz, P. (1999). Wprowadzenie do teorii informacji. Kraków: Wydawnictwo Fundacja Postępu Technicznego.
Golka, M. (2008). Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hojnacki, L. (ed.) (2013). Mobilna edukacja. (r)rewolucja w nauczaniu – poradnik dla edukatorów. Think!. Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia, Epub, 114-115.
Kaplan, A.M. & Haenlein, M. (2018). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1). DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Katzan, H. (2012). Cybersecurity Service Model. Journal of Service Science 2, 72. DOI: https://doi.org.10.19030/jss.v5i2.7576
Klichowski, M. (2017). Learning in CyberParks. A theoretical and empirical study. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Lévy, P. (27.11.2004). Drugi potop. Retrieved from: http://portal.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=287 [accessed: 20.02.2022].
Michalik, M. (1998). O niektórych paradoksach odpowiedzialności. In: A.M. de Tchorzewski (ed.), Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz: Wydawnictwo „Wers”.
Nowicka-Kozioł, M. (2000). Wprowadzenie. Poczucie odpowiedzialności moralnej jako aspekt podmiotowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Potejko, P. (2009). Bezpieczeństwo informacyjne. In: K.A. Wojtaszczyk, A. Materska-Sosnowska (eds.), Bezpieczeństwo państwa. Warszawa: Wydawnictwo ASPRA JR.
Rozporządzenie 460/2004 (2004). Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 460/2004 z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję do spraw Bezpieczeństwa Sieci i Informacji. Dz. Urz. UE L 2004 nr 77.
Rzucidło, J. & Węgrzyn, J. (2015). Stany nadzwyczajne w sytuacji szczególnego zagrożenia państwa w cyberprzestrzeni. Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 5, 142. DOI: https://doi.org.10.15804/ppk.2015.05.07
Salehi, H., Shojaee, M. & Sattar, S. (2015). Using e-Learning and ICT Courses in educational environment, A Review. English Language Teaching, 8, 63–70. DOI: https://doi.org.10.5539/elt.v8n1p63
Siemieniecka, D. & Siemieniecki, B. (2019). Teorie kształcenia w świecie cyfrowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szewczyk, A. (2007). Społeczeństwo informacyjne – nowa jakość życia społecznego. In: eadem (ed.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Tadeusiewicz, T. (2010). Zagrożenia w cyberprzestrzeni. Nauka, 4, 32.
Tanaś, M. (2015). Prolegomena do pedagogiki medialnej. In: M. Tanaś & S. Galanciak (eds.), Cyberprzestrzeń, człowiek, edukacja: Vol. 1. Cyfrowa przestrzeń kształcenia (pp. 7–25). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Uchwała Rady Ministrów z 25 czerwca 2013 r. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przy współpracy z Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Wasilewski, J. (2013). Zarys definicyjny cyberprzestrzeni. Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 9, 227.