Mass culture – active consumers, passive citizens? Implications in the public sphere

Authors

  • Paulina Wenderlich Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2015.14.22

Keywords:

mass culture, public sphere, consumer activity, civic pas-sivity.

Abstract

The research problem brought up by the author of the pre-sent article is the activity vs passivity of citizens of mass culture in the widely understood context. The technological progress, globalizational processes, the unifi cation and creation of needs, the appearance of new media, a bias in favour of success and prestige, the broadely defi neded consumerism are only a few of the factors which contribute to break off the relationships with space and time. They cause, inter alia, the standardization of transmissions and distorting reality. These pheno-mena are an inherent part of the mass culture, its positive and negative implications in the public sphere.

 

References

Baldwin E. i in., Wstęp do kulturoznastwa, Poznań 2007.

Bauman Z., Bauman o popkulturze: wypisy, koncepcja i wybór M. Halawa, P. Wróbel, Warszawa 2008.

Burszta W., Świat jako więzienie kultury. Przemyślenia, Warszawa 2008.

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2012.

Filipiak M., Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Lublin 2000.

Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1998.

Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007.

Griswold W., Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Warszawa 2013.

Habermas J., Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Warszawa 2007.

Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refl eksje o tożsamości mieszkańca »globalnej wioski«, [w:] Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, red. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Kraków 2010.

Juza Sz., Kloc T., Uwikłani w sieci. Wzorce aktywności internetowej w kontekście uzależnienia od internetu i nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży, „Innowacje Psychologiczne” 2012, nr 1, Lublin.

Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XIX wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012.

Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.

Kossak J., Teorie kultury Karola Marksa i problemy współczesnego humanizmu, Warszawa 1987.

Krzak J., Pijani kierowcy w Polsce i w UE, „Analizy BAS”, nr 14, Warszawa 2010.

Kublik A., Poćwiczyć PiS na sobie, „Gazeta Wyborcza” (online).

Macdonald D., Teoria kultury masowej, [w:] Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. A. Mencwel, Warszawa 2005.

Marcuse H., Człowiek jednowymiarowy: badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, Warszawa 1991.

Nieobecni na wyborach, „Komunikat z badań CBOS” 2015, nr 95, www.cbos.pl.

Oceny instytucji publicznych, „Komunikat z badań CBOS” 2015, nr 42, www.cbos.pl.

Ortega y Gasset J., Bunt mas, Warszawa 2002.

Ortega y Gasset J., Dehumanizacja sztuki i inne eseje, Warszawa 1996.

Pitrus A., Znaki na sprzedaż, Warszawa 2000.

Podstawy psychologii politycznej, red. K. Skarżyńska, Poznań 2002.

Sloterdijk P., Pogarda mas, Warszawa 2003.

Stasiuk K., Krytyka kultury jako krytyka komunikacji: pomiędzy działaniem komunikacyjnym, dyskursem a kulturą masową, Wrocław 2003.

Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.

Szymkowska-Bartyzel J., Amerykański mit, polski konsument, czyli reklamowe oblicza Ameryki, Kraków 2006.

Teoplitz K.T., Media drukowane: wzlot i upadek opinii publicznej, [w:] Media i władza: demokracja, wolność przekazu i publiczna debata w warunkach globalizacji mediów, red. P. Żuk, Warszawa 2006.

Wnuk-Lipiński E., Rozumienie kultury. Szkice socjologiczne, Warszawa 1979.

Downloads

Published

2022-10-06

Issue

Section

Studies and analysis