Preferencje polityczne a gust muzyczny młodych Polaków – raport z badań
DOI:
https://doi.org/10.34767/SIIP.2021.02.03Słowa kluczowe:
preferencje muzyczne, orientacje polityczne, osobowość autorytarna, polityka kulturalna, postawy polityczneAbstrakt
W niniejszym artykule autorzy prezentują sprawozdanie z ilościowych badań empirycznych poświęconych relacjom zachodzącym pomiędzy gustem muzycznym a preferencjami politycznymi. Proces gromadzenia danych miał miejsce w roku 2019 na próbie 831 studentów w wieku od 18. do 30. roku życia. Respondenci objęci pomiarami pochodzili z blisko 50 ośrodków akademickich z całej Polski. Głównym celem procesu badawczego było udzielenie odpowiedzi na pytania o to: 1. Czy istnieje związek między preferowanymi gatunkami muzycznymi a poziomem akceptacji przekonań charakterystycznych dla osobowości autorytarnej? 2. Czy istnieje związek między preferowanymi gatunkami muzycznymi a przejawianą orientacją polityczną mierzoną na skali przekonań liberalno-socjalnych vs konserwatywno-libertariańskich? 3. Czy określony poziom akceptacji przekonań charakterystycznych dla osobowości autorytarnej determinuje preferencje polityczne mierzone na skali przekonań liberalno-socjalnych vs konserwatywno-libertariańskich i z jakim prawdopodobieństwem wartości obu zmiennych można przewidywać, opierając się na guście muzycznym? Na podstawie przeprowadzonych analiz na wszystkie trzy zadane pytania uzyskano odpowiedzi twierdzące. W artykule omówiono także szczegółowy zakres otrzymanych zależności.
Bibliografia
Chrościcki, J. (1983). Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587–1668. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Devenport, S.P., North, A.C. (2019). Predicting musical taste: Relationships with personality aspects and political orientation. Psychology of Music, 47, 6, 834–847. DOI: 10.1177/0305735619864647.
Fox, W.S., Williams, J.D. (1974). Political orientation and Music Preferences among College Students. Public Opinion Quarterly, 38, 3, 352–371. DOI: 10.1086/268171.
Gardikiotis, A., Baltzis, A.G. (2012). Rock music for myself and justice to the world! Music preferences, self-identities and social values. Psychology of Music, 40, 2, 143–163. DOI: 10.1177/0305735610386836.
Glasgow, R.M., Carter, A.M., Wilson, G.D. (1985). Conservatism, sensation seeking and music preferences. Personality and Individual Differences, 6, 3, 395–396. DOI: 10.1016/0191–8869(85)90065–0.
Hansen, C.H., Hansen, R.D. (1990). Rock music videos and antisocial behawior. Basic and Applied Social Psychology, 11, 4, 357–369. DOI: 10.1207/s15324834basp1104_1.
Jabłońska, B. (2018).O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny. Pogranicze. Studia Społeczne, 34, 113–128. DOI: 10.15290/pss.2018.34.07.
Jakubowska, U. (1999). Preferencje polityczne. Psychologiczne teorie i badania. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Jureńczyk, Ł., Szczutkowska, J., Trempała, W., Wenderlich, P. (2017). Problem uchodźstwa wojennego w dziełach wybranych twórców kultury i sztuki. W: Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, W. Trempała, P. Wenderlich (red.), Wojna jako źródło inspiracji w kulturze i sztuce. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Korzeniowski, K. (2002). Autorytaryzm i jego psychopolityczne konsekwencje. W: K. Skarżynska (red.), Podstawy psychologii politycznej. Poznań: Zysk i S-ka.
Lawendowski, R. (2011). Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Leung, A., Kier, A.Ch. (2008). Music preferences and civic activism of young people. Jorunal of Youth Studies, 11, 4, 445–460. DOI: 10.1080/13676260802104790.
Mashkin, K.B., Volgy, T.J. (1975). Sociopolitical attitudes and musical preferences. Social Science Quarterly, 56, 3, 450–459.
North, A.C., Hargreaves, D.J. (2007). Lifestyle correlates of musical preference: 1. Relation-ships, living arrangements, beliefs, and crime. Psychology of Music, 35, 1, 58–87. DOI: 10.1177/0305735607068888.
Peterson, J.B., Christenson, P.G. (1987). Political orientation and music preference in the 1980s. Popular Music and Society, 11, 4, 1–17. DOI: 10.1080/03007768708591293.
Preacher, K.J., Hayes, A.F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, 36(4), 717–731.
Rentfrow, P.J., Gosling, S.D. (2007). The content and validity of music-gen-re stereotypes among college students. Psychology of Music,35, 2, 306–326. DOI: 10.1177/0305735607070382.
Sajna, R. (2017). Wojna o niepodległość jako fundament kultury i sztuki Hispanoameryki. W: Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, W. Trempała, P. Wenderlich (red.), Wojna jako źródło inspiracji w kulturze i sztuce. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Sajna, R. (2019). Kompozytorzy muzyki poważnej jako migracji i uchodźstwa a problem promocji państw i narodów. W: Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, W. Trempała, P. Wenderlich (red.), Zjawiska migracji i uchodźstwa w kulturze i sztuce w XX I XX wieku. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Schoening, B.S., Kasper, E.T. (2011). Don’t Stop Thinking About the Music: The Politics of Songs and Musicians in Presidential Campaigns. Lanham, Maryland: Lexington Books.
Skarżyńska, K. (2005). Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej. Warszawa: Scholar.
Trempała, W. (2019). Globalny kryzys środowiskowy jako źródło inspiracji dla wybranych twórców kultury i sztuki XXI wieku. W: Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, W. Trempała, P. Wenderlich (red.), Zjawiska migracji i uchodźstwa w kulturze i sztuce w XX I XX wie-ku.Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Web-01: Makarenko, V. (15.08.2014 r.). Nasz gust muzyczny jest obliczony przez maszyny. Internetowe wydanie Gazety Wyborczej – Magazyn Wolna Sobota.
Web-02: Chyż, B., Makarenko, V. (17.03.2016 r.). Czy podziały polityczne przekładają się na podziały w kulturze? Czego słuchają wyborcy?. Internetowe wydanie Gazety Wyborczej.
Web-03: Deryło, A., Wieczorek, M., Makarenko, V. (6.05.2016 r.). Sprawdziliśmy, czy gusta muzyczne Polaków wiążą się z sympatiami politycznymi. Zobacz, co nam wyszło. Internetowe wydanie Gazety Wyborczej.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.