Proces Boloński a kondycja szkolnictwa wyższego w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.34767/SIIP.2017.16.23Słowa kluczowe:
proces boloński, szkolnictwo wyższeAbstrakt
Szkolnictwo wyższe w dobie globalizacji, rozwijającej się specjalizacji, interdyscyplinarności, umiędzynarodowieniu – stale ewoluuje. Dzięki procesowi bolońskiemu dostosowuje się europejską edukację do zachodzących zmian. W szczególności dotyczy to zmian w sposobie kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego, wprowadzaniu norm jakości, promowaniu mobilności, tworzeniu uniwersalnych, porównywalnych ram kwalifi kacji. W artykule opisano pokrótce historię Procesu Bolońskiego; scharakteryzowano narzędzia służące realizacji podstawowych celów; dokonano wstępnej oceny stanu szkolnictwa wyższego w Polsce na tle innych krajów Europy; podjęto próbę określenia perspektyw na przyszłość, kierunków rozwoju i wyzwań.
Bibliografia
About Bologna, www.ond.vlaanderen.be.
Bergen Communique, www.ond.vlaanderen.be.
Berlin Communique, www.ond.vlaanderen.be.
Bologna Process Stocktaking, www.ond.vlaanderen.be.
Bologna Declaration, www.ond.vlaanderen.be.
Budapest Communique, www.ond.vlaanderen.be.
Deklaracja Sorbońska, www.procesbolonski.uw.edu.pl.
Karta Bolońska, www.procesbolonski.uw.edu.pl.
Pawlikowski J., Polskie uczelnie wobec wyzwań Procesu Bolońskiego, Wrocław 2010.
Proces boloński, www.nauka.gov.pl.
Rauhvargers Andrejs, Deane Cyntia, Pauwels Wilfried: Bologna Process Stocktaking Report 2009. Report from working groups appointed by the Bologna Follow-up Group to the Ministerial Conference in Leuven/Louvain-la-Neuve.
Strategy for EHEA in global setting, www.ond.vlaanderen.be.