Metody oceny jakości dźwięku w telefonii Voice over IP
DOI:
https://doi.org/10.34767/SIMIS.2010.03.01Słowa kluczowe:
VoIP, jakość dźwięku, PESQ, E-modelAbstrakt
Algorytmy oceny jakości dźwięku pracują z sygnałem wzorcowym bądź bez niego. Metody charakteryzują się różnymi wymaganiami na moc obliczeniową procesora oraz pamięć danych. Determinuje to możliwość zastosowania metod w trybie monitorowania stanu pracy sieci VoIP. Niniejszy artykuł przedstawia opis metod oceny jakości dźwięku, które można próbować zastosować dla telefonii VoIP.
Bibliografia
J. Davidson, J. Peters, VOICE OVER IP PODSTAWY, Mikom, 2005
D. Picovici, A. E. Mahdi, Towards Non-intrusive Speech Quality Assessment for Modern Telecommunications, First Joint IEI/IEE Symposium on Telecommunications Systems Research, Dublin, 2001
E. Bernex, A. Gatineau, Quality of service in VoIP enviroments, White Paper, www.neotip.com
M.P. Hollier, PAMS: Measuring speech quality over networks, as the customers hear it, Psytechnics white paper, 2001
J. Anderson, Methods for measuring perceptual speech quality, Agilent Technologies white paper, 2000
R. Dai, A Technical White Paper on Sage’s PSQM Test, White paper, 2000
ITU-T Recommendation G.107, The E-model, acomputational model for use in transmission planning, grudzień 1998
ITU-T Recommendation G.109, Definition of categories of speech transmission quality, wrzesień 1999
M.J. Trzaskowska, Matematyczny model do oceny jakości mowy przesyłanej w sieciach telekomunikacyjnych, Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1, 2001
ITU T Recommendation P.563, Single-ended method for objective speech quality assessment in narrow-band
telephony applications, maj 2004
Opticom GmbH, P.563 – Single Sided Speech Quality Measure, www.opticom.de, 2006
P. Ordas, B. Fox, Perceptual Evaluation of Speech Quality (PESQ), Microtronix Systems Ltd, 2004