Znaczenie rodzicielskich komunikatów akceptacji dla samooceny dziecka – komunikat z badań
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.17Słowa kluczowe:
samoocena, komunikacja, komunikaty akceptacjiAbstrakt
Celem badania uczyniono udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy komunikowanie akceptacji przez rodziców wobec ich dzieci ma znaczenie dla samooceny tychże dzieci. Do przeprowadzenia badań została użyta metoda ankietowa oraz skala samooceny Morrisa Rosenberga. Badanie ukazało znaczne rozbieżności w poziomie odczuwanej rodzicielskiej akceptacji wśród chłopców i dziewcząt, a także ich samooceny. Rezultaty badania skłaniają do refleksji nad znaczeniem sposobu komunikacji rodziców z ich dziećmi dla kreowania przez dzieci swojej tożsamości, której częścią jest między innymi samoocena.
Bibliografia
Adams K. i Galens G.J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gordon T. (2007). Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut wydawniczy PAX.
Kulas H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kupisiewicz C. i Kupisiewicz M. (2009). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lachowicz-Tabaczek K. (2001). Empiryczna weryfikacja tezy o „nierówności” samooceny kobiet i mężczyzn. Czasopismo Psychologiczne, 7(1), 33–41.
Morealle S.P., Spitzberg B.H. i Barge J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ostrouch-Kamińska J. (2004). Nieuchwytne relacje matek i córek w codzienności. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Renzetty C.M. i Curran D.J. (2008). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szpitalak M. i Polczyk R. (2015). Samoocena: geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.