Znaczenie rodzicielskich komunikatów akceptacji dla samooceny dziecka – komunikat z badań

Autor

  • Katarzyna Smoleńska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.17

Słowa kluczowe:

samoocena, komunikacja, komunikaty akceptacji

Abstrakt

Celem badania uczyniono udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy komunikowanie akceptacji przez rodziców wobec ich dzieci ma znaczenie dla samooceny tychże dzieci. Do przeprowadzenia badań została użyta metoda ankietowa oraz skala samooceny Morrisa Rosenberga. Badanie ukazało znaczne rozbieżności w poziomie odczuwanej rodzicielskiej akceptacji wśród chłopców i dziewcząt, a także ich samooceny. Rezultaty badania skłaniają do refleksji nad znaczeniem sposobu komunikacji rodziców z ich dziećmi dla kreowania przez dzieci swojej tożsamości, której częścią jest między innymi samoocena.

Bibliografia

Adams K. i Galens G.J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gordon T. (2007). Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut wydawniczy PAX.

Kulas H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kupisiewicz C. i Kupisiewicz M. (2009). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lachowicz-Tabaczek K. (2001). Empiryczna weryfikacja tezy o „nierówności” samooceny kobiet i mężczyzn. Czasopismo Psychologiczne, 7(1), 33–41.

Morealle S.P., Spitzberg B.H. i Barge J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ostrouch-Kamińska J. (2004). Nieuchwytne relacje matek i córek w codzienności. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Renzetty C.M. i Curran D.J. (2008). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szpitalak M. i Polczyk R. (2015). Samoocena: geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pobrania

Opublikowane

2025-07-22

Numer

Dział

Debiuty naukowe

Jak cytować

Znaczenie rodzicielskich komunikatów akceptacji dla samooceny dziecka – komunikat z badań. (2025). Przegląd Pedagogiczny, 1, 297-304. https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.17