The importance of parental acceptance messages for a child’s self-esteem – a research report
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.17Keywords:
self-esteem, communication, acceptance messagesAbstract
The aim of the study was to answer the question of whether communicating acceptance by parents towards their children is important for the self-esteem of these children. The survey meth od and M. Rosenberg’s self-esteem scale were used to conduct the study. The study showed significant differences in the level of perceived parental acceptance among boys and girls, as well as their self-esteem. The results of the study encourage reflection on the significance of the way parents communicate with their children for the creation of their identity by children, a part of which is, among others, self-esteem.
References
Adams K. i Galens G.J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gordon T. (2007). Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut wydawniczy PAX.
Kulas H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kupisiewicz C. i Kupisiewicz M. (2009). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lachowicz-Tabaczek K. (2001). Empiryczna weryfikacja tezy o „nierówności” samooceny kobiet i mężczyzn. Czasopismo Psychologiczne, 7(1), 33–41.
Morealle S.P., Spitzberg B.H. i Barge J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ostrouch-Kamińska J. (2004). Nieuchwytne relacje matek i córek w codzienności. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Renzetty C.M. i Curran D.J. (2008). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szpitalak M. i Polczyk R. (2015). Samoocena: geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.