The importance of parental acceptance messages for a child’s self-esteem – a research report

Authors

  • Katarzyna Smoleńska Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.17

Keywords:

self-esteem, communication, acceptance messages

Abstract

The aim of the study was to answer the question of whether communicating acceptance by parents towards their children is important for the self-esteem of these children. The survey meth od and M. Rosenberg’s self-esteem scale were used to conduct the study. The study showed significant differences in the level of perceived parental acceptance among boys and girls, as well as their self-esteem. The results of the study encourage reflection on the significance of the way parents communicate with their children for the creation of their identity by children, a part of which is, among others, self-esteem.

References

Adams K. i Galens G.J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gordon T. (2007). Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut wydawniczy PAX.

Kulas H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kupisiewicz C. i Kupisiewicz M. (2009). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lachowicz-Tabaczek K. (2001). Empiryczna weryfikacja tezy o „nierówności” samooceny kobiet i mężczyzn. Czasopismo Psychologiczne, 7(1), 33–41.

Morealle S.P., Spitzberg B.H. i Barge J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ostrouch-Kamińska J. (2004). Nieuchwytne relacje matek i córek w codzienności. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Renzetty C.M. i Curran D.J. (2008). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szpitalak M. i Polczyk R. (2015). Samoocena: geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Downloads

Published

2025-07-22

Issue

Section

Debiuty naukowe

How to Cite

The importance of parental acceptance messages for a child’s self-esteem – a research report. (2025). Pedagogical Review, 1, 297-304. https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.17